Tijdens het eerste kwartaal van 2019 namen zowel het aantal klanten (+32%) als de omzet (+42%) van maaltijdboxbezorger HelloFresh sterk toe. Winst maken zit er voorlopig echter nog niet in.
Meer klanten
Het aantal actieve klanten steeg tot 2,5 miljoen, die 65 miljoen maaltijden bezorgd kregen. De omzet tijdens de eerste 3 maanden van het jaar ging van 295,6 naar 420,1 miljoen euro. “We hebben een heel succesvol eerste kwartaal 2019 gehad, met een sterke groei van ons klantenbestand en een consistente uitbreiding van de marge. Gezien het seizoensgebonden belang van het eerste kwartaal om nieuwe klanten aan te trekken voor onze service, zijn wij erg blij met de geweldige start van het jaar die we hebben gehad”, aldus CEO Dominik Richter.
De groei van het bedrijf doet zich zowel in de Verenigde Staten als daarbuiten voor. In de VS steeg het aantal klanten met 15,9%, wat resulteerde in een groei van het aantal bezorgde maaltijden met 21,4%. HelloFresh haalt er inmiddels al 57% van zijn omzet. In de andere landen waar het bedrijf actief is, was de groei nog sterker (61% meer klanten, 55,4% meer omzet).
Marges verbeteren
Voorlopig slaagt de maaltijdboxleverancier er nog niet in om winst te maken, maar de marges zijn wel verbeterd. De volledige groep boekte een brutobedrijfsverlies (AEBITDA) van 26,1 miljoen euro. De internationale activiteiten (als in: buiten de VS) kenden voor het vierde opeenvolgende kwartaal een positieve AEBITDA.
HelloFresh werd in 2011 in Berlijn opgericht en is naast thuisland Duitsland ook actief in Australië, België, Canada, Luxemburg, Nederland, Nieuw-Zeeland, Oostenrijk, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland. Het bedrijf staat genoteerd op de beurs van Frankfurt.