In het laatste kwartaal voor hun fusie officieel van kracht werd, hebben zowel het Belgische Delhaize als het Nederlandse Ahold mooie resultaten geboekt. Hun onderliggende winst steeg respectievelijk 12% en 8%.
Groei op bjna alle markten
Hoewel de fusie inmiddels net een maand officieel is, hebben de vandaag voorgestelde cijfers betrekking op het tweede kwartaal – waarin de twee dus strikt genomen nog onafhankelijk waren. “We zijn ons nieuwe hoofdstuk als Ahold Delhaize gestart onder een goed gesternte, met deze twee sterke resultaten van voor de fusie. Voortbouwend op onze solide financiële funderingen, gemeenschapelijke waarden en sterke lokale merken gaan we met al onze energie verder werken om zelfs nog meer te bieden aan onze klanten, leden en aandeelhouders”, zegt een tevreden CEO Dick Boer.
De winstgevendheid van beide bedrijven ging alleszins flink vooruit: de onderliggende winst van Delhaize steeg met 12,1% naar 247 miljoen euro, die van Ahold ging er 8,0% op vooruit naar 355 miljoen euro. De Nederlanders boekten in het tweede kwartaal een omzetgroei met 3,0% naar 8,951 miljard euro en noteerden groei in de Verenigde Staten en Nederland, maar een minieme daling in Tsjechië. De groep van de leeuw boekte een groei van 2,8% (4,3% bij gelijke wisselkoersen) en kwam uit op een omzet van 6,286 miljard euro. Daar was er wel groei in alle markten.
Ahold-topman Dick Boer dankte expliciet de Nederlandse online consument, die de groei in dat segment meer dan 30% omhoog stuwde. Ook wees hij op de vruchten van het Simplicity-programma, dat de marges heel wat beter maakte. Daarnaast sprong ook het goede resultaat van bol.com in België in het oog: de website zag er zijn omzet met liefst 59% stijgen.
Delhaize zag zijn Amerikaanse omzet met 3,9% toenemen, grotendeels dankzij een organische groei van 2,9%. In België was die organische groei 2,6%, maar een geheel cijfer werd niet gegeven. Zoals wel vaker was Zuidoost-Europa de sterkste stijger van de Delhaize-groep, met een organische groei van liefst 14,2% dankzij sterke prestaties in Roemenië en Griekenland.
En nu: de toekomst
In de toekomst zal Ahold Delhaize zijn resultaten rapporteren in vijf segmenten: Nederland, België, Centraal- en Zuidoost-Europa en twee segmenten voor de Verenigde Staten. De groep zal ook voorzien in historische segmentgegevens en vergelijkbare kwartaalgegevens die teruggaan tot het eerste kwartaal van 2015. De resultaten van het derde kwartaal zullen worden voorgesteld op 17 november, de jaarresultaten op 1 maart.
De nieuwe groep herhaalt zijn doel om een half miljard aan synergieopbrengsten te zullen halen tegen 2019. In de tweede helft van 2016 moeten die al 30 miljoen bedragen. Daar tegenover staat een half miljard aan eenmalige integratie- en transactiekosten, zoals ook eerder verwacht.