Ahold Delhaize heeft er een degelijk vierde kwartaal op zitten, vooral dankzij sterke prestaties van Albert Heijn en Bol.com. In België blijft Delhaize ter plaatse trappelen.
Drukke eindejaarsperiode
In het vierde kwartaal van 2017 realiseerde de fusiegroep een omzet van 15,8 miljard euro, een groei met 1,6% bij constante wisselkoersen (inclusief zwakke dollar is er een daling met 3,6%). Op de Nederlandse markt boekte de retailer een vergelijkbare omzetgroei met 6,0%, dankzij een bijzonder drukke eindejaarsperiode voor Albert Heijn. Dat wist zijn marktaandeel opnieuw te vergroten, van 35,2% in 2016 naar 35,3% in 2017. Bol.com rapporteerde een groei met 29,8% in het vierde kwartaal en komt uit op een jaaromzet van 1,6 miljard euro.
In België bleef de omzet in het vierde kwartaal stabiel tegenover 2016, maar rekening houdend met een kalendereffect was er een lichte verbetering, zegt Ahold Delhaize. De aangesloten winkels presteerden sterk, net als Luxemburg. Het marktaandeel bleef vorig jaar op peil.
Verbeterde cashflow
In de rest van Europa werden de prestaties negatief beïnvloed door een omzetdaling in Griekenland, waardoor de vergelijkbare groei beperkt bleef tot 0,3%. In de Verenigde Staten deed Delhaize America het goed met een vergelijkbare omzetgroei van 1,5%, terwijl Ahold USA er met 0,6% op vooruitging.
Voor het volledige jaar 2017 komt de pro forma omzet uit op 62,7 miljard euro, een groei met 1,7% bij constante wisselkoersen. De groep verwacht dat de operationele marge 3,9% zal bedragen, wat volgens de verwachtingen is. De vrije kasstroom zal boven de verwachtingen liggen, wat mogelijk goed nieuws is voor de aandeelhouders. Winstcijfers maakt Ahold Delhaize bekend op 28 februari.