Met een lokale campagne onder het motto ‘Altijd Prijs’ reageert Colruyt in Pelt op de opening van Jumbo. Wel twintig prijsopnemers zijn momenteel op pad in de gemeente om alle prijzen in kaart te brengen…
Grondig voorbereid
Bezoekers van de Colruyt-vestiging in Pelt kunnen er niet naast kijken. In elk gangpad hangen heldere prijsboodschappen die de Colruyt-belofte scherp stellen: “62.000 prijzen vergelijken we elke dag met andere winkels”, “Promo’s vergelijken? Hoeft niet, dat doen wij voor u”, “20 medewerkers pluizen continu alle folders uit. Zo hebt u altijd alle promo’s” en “Altijd Prijs. De laagste.”
De discounter heeft zich grondig voorbereid op de komst van zijn nieuwe concurrent en laat niets aan het toeval over. “Tien prijsopnemers bezoeken vandaag en morgen de Jumbo-winkel om alle verkoopprijzen te noteren, en nog eens tien mensen controleren de prijswijzigingen bij de andere concurrenten in de gemeente”, zegt regiodirecteur Geert Gillis, die voorzitter is van de Werkgroep Jumbo binnen Colruyt. “Twintig mensen analyseren alle folders. Een twintigtal prijszetters voert al die prijzen dan in ons systeem in. Waar nodig passen we de rayonprijzen meteen aan.”
4.739 artikelen aangekocht
Om een juiste vergelijking mogelijk te maken, heeft Colruyt de kwaliteit van het Jumbo-huismerk vooraf grondig onderzocht. “Jumbo heeft geen ‘basic’ budgetmerk meer, alle producten komen onder het huismerk, maar de kwaliteit kan sterk variëren. Daarom hebben we al die producten gekocht – wel 4.739 artikelen in totaal – om de ingrediënten te analyseren. We hebben ze ook laten proeven door ons testpanel. Op die manier willen we een correcte vergelijking maken. Een confituur met 65% fruit is niet hetzelfde als één met 50% fruit. Een pannenkoek kan met echte melk bereid zijn, of met melkpoeder en water.”
Prijzen vergelijken is een stiel apart, vindt de directeur. “Soms kennen wij de prijzen van onze concurrenten beter dan zijzelf.” Voor Colruyt is Jumbo een te duchten concurrent, maar van schrik is geen sprake: “Ik ben vooraf onze teams gaan informeren en ik heb gemerkt dat er vooral een grote strijdvaardigheid heerst. We weten immers goed dat elke communicatie over prijs uiteindelijk in ons voordeel speelt.”