Alle cijfers flink omlaag
Coca-Cola heeft niet zijn beste kwartaal achter de rug: Tussen begin oktober en eind december 2013 daalde de omzet met 3,6% tot 11,040 miljard dollar (8 miljard euro). De nettowinst gleed nog sterker weg en daalde meer dan 8% van 1,866 miljard dollar naar 1,710 miljard dollar (1,35 naar 1,25 miljard euro).
Over het hele jaar 2013 zakte de omzet daardoor met 2,4% tot 46,854 miljard euro (34,1 miljard euro). De winst werd 4,8% bijgeknipt en daalde van 9,019 miljard dollar naar 8,584 miljard dollar (6,6 naar 6,2 miljard euro).
Ook problemen op thuismarkt
De teleurstellende cijfers waren onder meer het gevolg van de verkoop van bottelinstallaties in de Filippijnen en Brazilië en tegenvallende verkopen in Zuid-Europa en in een aantal groeilanden, waaronder China, India en Mexico. Een opvallend probleem ligt echter op de thuismarkt, waar steeds meer Amerikanen zich afkeren van gesuikerde dranken. Het laatste kwartaal was er op de thuismarkt een terugval van het verkoopcijfer met 1%, over het hele jaar was de evolutie vlak.
Om de trein weer op het goede spoor te krijgen, besliste Coca-Cola 1 miljard dollar (750 miljoen euro) te gaan besparen op databeheer en distributie. Het doel is om dat bedrag volledig te gaan investeren in extra media-aandacht.
Coca-Cola Benelux krijgt nieuwe topman
Daarnaast kondigde Coca-Cola ook een wissel van de wacht in onze contreien aan: de Belgisch-Argentijnse industrieel ingenieur Juan Ignacio de Elizalde vervangt de Nederlander Hessel de Jong als topman van Coca-Cola Benelux. De man met de dubbel nationaliteit startte zijn loopbaan in 2000 als adviseur bij de Boston Consulting Group. Twee jaar later stapte hij over naar Coca-Cola, waar hij diverse managementfuncties uitoefende.
Zijn voorganger Hessel de Jong verlaat op 1 maart het bedrijf, naar eigen zeggen “uit eigen beweging en na een weloverwogen denkproces” . Het is nog niet geweten welke nieuwe functie de Nederlander zal bekleden.