Boodschappenservice Stockon staakt zijn activiteiten. Het bedrijf slaagde er niet in om voldoende externe investeerders te vinden om verder door te groeien.
Platform voor de vaste boodschappen
Amper een dik jaar na de officiële lancering, gooit Stockon de handdoek in de ring. De online supermarkt bezorgde met de hulp van Post.nl de wekelijkse boodschappen. Stockon was eigenlijk geen echte supermarkt, maar eerder een platform: het bedrijf was immers geen eigenaar van de producten die het verkocht, maar faciliteerde via een app de rechtstreekse verkoop van producent naar consument.
Gebruikers van de app kregen tweewekelijks een vast boodschappenlijstje met terugkerende inkopen thuis geleverd. Enkele dagen voor de levering kon men nog producten toevoegen of verwijderen. Stockon zelf deed ook suggesties op basis van klantgegevens en bestelgeschiedenis.
De toegevoegde waarde van Stockon zat vooral in de data die het deelde met de fabrikanten. Die kregen waardevolle informatie over het aankoopgedrag van klanten, konden tests uitvoeren bij doelgroepen en dit alles zonder te moeten passeren langs de retailers.
Geen financiering gevonden
Stockon startte aanvankelijk met 2.000 niet-bederfbare producten, zowel A-merken als huismerken (Boni van Colruyt). Het aanbod werd later ook uitgebreid met zuivelproducten, verse groenten en fruit.
“We hebben helaas slecht nieuws”, staat er op de website van het bedrijf te lezen. “We moeten onze bezorgservice voor nu stopzetten. We zijn al een tijdje bezig met een investeringsronde, maar het is niet gelukt om de financiering op tijd rond te krijgen.” Oprichter Stephan Bosman sluit een doorstart evenwel niet uit. De leveringen worden wel onmiddellijk gestaakt.