Groupement Mousquetaires, de groep achter Intermarché, heeft vorig jaar een omzetgroei van 6,4% gerealiseerd. De helft van die groei is te danken aan de overname van Casino. In België groeide de retailer met 11%.
Beter dan de concurrentie
De Musketiers realiseerden in 2024 een omzet van 42,5 miljard euro, de verkoop van brandstoffen niet inbegrepen. Het leeuwendeel van die omzet komt van de supermarktketens Intermarché en Netto, samen goed voor 32,7 miljard euro op de Franse markt. Met een mooie groei van 7,4% doen die ketens het beter dan hun concurrenten op de thuismarkt, mede dankzij de overname van 273 winkels van de groep Casino. Toch komt de helft van de groei van het bestaande winkelpark, benadrukt de retailer.
In België realiseerde Intermarché met 159 winkels een omzet van 1,9 miljard euro, een groei met 11%. Iets bescheidener is de groei in Portugal (+3,6% naar 1,9 miljard) en Polen (+1,6% naar 1,2 miljard).
Minder goed deed de groep het op de doe-het-zelfmarkt. De omzet van ketens als Bricomarché en Bricorama daalde met 3% naar 3,3 miljard euro. De industriële divisie Agromousquetaires leverde 10% omzet in, onder andere door desinvesteringen. Recent nog nam het Belgische What’s Cooking? de Bretoense producent van kant-en-klaarmaaltijden Sveltic over van Les Mousquetaires.