Op de hoek van de Donkersteeg met de Korenmarkt (waar zich tot voor kort een vestiging van The Foodmaker bevond), komt meer dan waarschijnlijk een filiaal van de Amerikaanse koffieketen Starbucks.
Dan toch in de Gentse binnenstad
De huidige Belgische Starbucks zijn gevestigd in de luchthaven van Zaventem (daar zijn er al drie), één in het Centraal Station in Antwerpen en deze zomer opent er nog één in het Centraal Station in Brussel. Toen begin maart bekend werd dat Starbucks zijn oog had laten vallen op Gent, dacht heel koffieminnend Gent dan ook meteen aan het Sint-Pietersstation. Maar Cedric Pauwels van Peak Communications hield de boot destijds af: “Of er ook een zal openen in het Sint-Pietersstation, staat nog niet vast. We zijn nog volop op zoek naar een centraal gelegen, interessante locatie in de binnenstad.”
Die locatie zou de keten van koffiebars nu dus gevonden hebben aan de Korenmarkt. Starbucks zelf wil nog niet bevestigen dat het zijn Gentse filiaal in het bewuste hoekpand met de Donkersteeg onderbrengt, maar geeft in De Gentenaar wel toe “graag op de Korenmarkt een filiaal te openen omdat daar een aantrekkelijke mix van studenten, toeristen en shoppers voorbijkomt”. Hoe dan ook zou de opening ten vroegste voor dit najaar gepland staan. Eerst opent deze zomer nog een Starbucks in het Centraal Station van Brussel.
Een zoveelste horecaketen
Met de Amerikaanse koffiegigant Starbucks krijgt de Korenmarkt er opnieuw een filiaal bij van een internationale horecaketen. Eerder al sloegen hamburgerketens McDonald’s en Quick er hun tenten op, met in hun kielzorg nog Pizza Hut, Wok Away, Subway en Exqi.
Dat meer en meer (fast)foodmultinationals op en rond de Korenmarkt neerstrijken, valt niet bij elke Gentenaar in even goede aarde. De Korenmarkt verliest aan eigenheid, zeggen de enen. Liever een keten als buur dan een leegstaand winkelpand, klinkt het bij andere uitbaters.
In de krant geeft de Gentse schepen van Middenstand Mathias De Clercq toe dat pleinen en straten als de Korenmarkt en de Veldstraat vooral ketens aantrekken, “maar die internationale spelers zijn ook nodig om toeristen naar de meer authentieke zaken te leiden in de straatjes eromheen”, zo vindt de liberale schepen. “En, vergis u niet, daar hebben we er heel wat van. Bovendien wil ik extra focussen op de promotie van zaken met een typisch Gentse uitstraling in toeristische brochures, shoppingroutes uit stippelen en sfeergebieden creëren, zoals Oudburg, waar heel wat antiekzaken verrijzen, en de Vlaanderenstraat, waar high fashion-zaken zich groeperen.”