De omzet van de Amerikaanse koffieketen Starbucks is in het eerste kwartaal van 2016 met 9,4% gestegen naar 4,99 miljard dollar (4,4 miljard euro). Daarmee wist de keten de verwachtingen van de analisten echter niet te halen.
China steeds belangrijker
Die analisten hadden immers gerekend op een omzet van 5,03 miljard dollar (4,5 miljard euro). In de Verenigde Staten krijgt Starbucks steeds meer te maken met concurrentie van andere ketens, die beter weten hoe ze het succes van Starbucks kunnen kopiëren. Zo is het sinds kort bijvoorbeeld ook bij Dunkin’ Donuts mogelijk om online bestellingen door te geven. In China kon Starbucks dan weer wel zeer sterke resultaten voorleggen, met een omzetstijging van 18%.
In het eerste kwartaal werden er 350 nieuwe filialen geopend, wat het totaal nu op 23.921 brengt. Starbucks wil dit jaar 1800 nieuwe zaken openen en nog meer de focus leggen op de Chinese markt. Volgens CEO Howard Schultz wordt die in de toekomst mogelijk nog belangrijker dan de Amerikaanse markt.
De nettowinst ging in het eerste kwartaal overigens wel flink de hoogte in, van 495 miljoen dollar (440 miljoen euro) naar 575 miljoen dollar (510 miljoen euro).