Starbucks wil in de komende 10 jaar het aantal vestigingen optrekken van 33.000 naar 55.000. Slechts in 55% van die nieuwe filialen zal je ter plaatse koffie kunnen drinken.
Nieuwe gewoonten
De coronacrisis heeft ons consumptiegedrag grondig gewijzigd, met een duidelijke verschuiving naar online. Ook Starbucks moest zich aanpassen door de nadruk te leggen op on-the-go-ervaringen zoals afhaalformules en drive-in. Nogal wat experts verwachten dat die nieuwe patronen niet tijdelijk zijn, maar ook na de crisis zullen blijven bestaan.
Dat Starbucks in zijn toekomstplannen sterk wil inzetten op afhaalkoffie, komt dan ook niet als een complete verrassing. De koffieketen wil tegen 2030 ongeveer 22.000 bijkomende vestigingen openen. 40% daarvan zal zich toespitsen op drive-in en 5% op andere afhaalformules. In bijna 1 op 2 van de nieuwe filialen zal je dus niets ter plaatse kunnen drinken, schrijft Business AM.
China
Een aanzielijk deel van die nieuwe koffiehuizen komen in Azië. De Amerikaanse keten wil reeds volgend jaar zijn aanwezigheid in China gevoelig uitbreiden. Het bedrijf heeft plannen voor 600 nieuw locaties in het Aziatische land.
Tenslotte maakt Starbucks ook werk van een verdere digitalisering. Sinds kort kunnen klanten bijvoorbeeld ook hun Paypal-account, debet- of kredietkaart koppelen aan de app. Die toevoeging heeft bijgedragen aan een hogere digitale verkoop in het vierde kwartaal: bijna een kwart van de bestellingen gebeurde via de app; in dezelfde periode vorig jaar was dat slechts 16%.