Starbucks kon vorig kwartaal meer klanten verleiden, maar alleen in de Verenigde Staten gaven ze ook meer uit. Elders gingen consumenten voor meer, maar goedkopere kopjes koffie.
Anders over de plas
De netto-omzet van Starbucks steeg in het voorbije kwartaal met 8% tot 9,4 miljard dollar (8,5 miljard euro). Op vergelijkbare basis was er een groei van 5%, gevoed door 3% meer transacties en een stijging van 2% in het gemiddelde ticket. Alleen verschilde het consumentengedrag per continent: in Noord-Amerika steeg het gemiddelde ticket met 4%, de transacties namen met 1% toe.
Internationaal steeg de vergelijkbare omzet met 7%, maar daar gaven consumenten daarentegen minder uit aan hun koffie: Starbucks zag er een stijging van 11% in vergelijkbare transacties en een daling van 3% in het gemiddelde ticket. In China groeiden de transacties met 21%, maar daalde het gemiddelde ticket met 9%.
Meerdere sporen
“Onze prestaties waren sterk op veel vlakken in het eerste kwartaal “, zegt CEO Laxman Narasimhan. Opmerkelijk was vooral “de niet-aflatende inzet van onze meest loyale klanten”: het Rewards-lidmaatschapsprogramma van Starbucks kreeg er 13% meer leden bij, terwijl zij ook meer uitgaven. Het programma heeft nu 34,3 miljoen leden in de Verenigde Staten.
CFO Rachel Ruggeri zegt trots te zijn op de aanzienlijke margegroei en dubbelcijferige winstgroei, omdat het haar meersporenbeleid bevestigt: de koffieketen zet in op meerdere groeipaden, van fysieke expansie tot hogere ticketprijzen door gepersonaliseerde drankjes. De brutowinstmarge steeg met 140 basispunten tot 15,8%, de winst per aandeel klom met 22%. Tijdens het kwartaal kwamen er netto 549 vestigingen bij, wat voor een totaal van 38.587 koffiebars zorgt. Meer dan 40% van alle zaken zijn te vinden in de Verenigde Staten.