De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.
Deksel met drinktuit
Vanaf 2020 gaan bij Starbucks, dat wereldwijd 28.000 vestigingen runt, de plastic dekseltjes met rietje op de schop. Die worden vanaf dan vervangen door dekseltjes met een drinktuit of mondstukje van ‘prolypropyleen’: die zijn vlot recycleerbaar, zo stelt Starbucks, en dus meteen een pak milieuvriendelijker dan het miljard rietjes dat de keten jaarlijks gebruikt en waarvan er helaas nog te veel achteloos worden weggegooid en in het milieu belanden. Starbucks stelt zijn fans meteen gerust: de nieuwe dekseltjes zijn even gemakkelijk en comfortabel als de rietjes. De primeur is weggelegd voor Seattle en Vancouver.
Het initiatief om een recycleerbaar alternatief te ontwikkelen voor rietjes is mee ingegeven door het groeiende succes van Starbucks’ gamma koude dranken. Vijf jaar geleden waren die goed voor 37% van de totale verkoop, in 2017 was dat aandeel al tot boven de 50% gegroeid.