Ruim 17.000 extra koffiezaken openen en toch drie miljard dollar besparen? Voor Starbucks is het perfect verzoenbaar. De koffieketen opent ook twee extra bars in het Antwerpse, na een beter dan verwacht kwartaal.
Meer bezoekjes
Koffie is een kleine luxe die consumenten zich nog permitteren, zo blijkt. Starbucks eindigde vorig kwartaal met 11% meer omzet, goed voor 9,4 miljard dollar (9 miljard euro). Op vergelijkbare basis steeg de omzet met 8%. Buiten de Amerikaanse thuismarkt klom de omzet met 5%, wat helemaal te danken was aan meer klantbezoeken. Ook in China profiteert de keten van herstel, hoewel mensen er wat minder uitgeven; het gemiddelde bestelbedrag ging er met 3% omlaag.
De winst klokte af op 1,2 miljard dollar (1,1 miljard euro), wat meer was dan verwacht en dan de 878 miljoen dollar een jaar geleden. Toch wil CEO Laxman Narasimhan in de komende drie jaar nog drie miljard dollar aan kostenbesparingen doorvoeren, vooral door de toevoerketen te verbeteren en ook de winkels efficiënter te maken.
In eigen beheer
Opvallend is dat die besparingsplannen hand in hand gaan met grootscheepse expansieplannen. Tegen 2030 wil Starbucks naar 55.000 winkels wereldwijd, tegenover 38.000 vandaag. Ook wil de keten zijn barista’s beter laten verdienen door hen meer uren en hogere lonen te geven.
De groeiplannen zijn al heel concreet te merken in België: in Antwerpen opent Starbucks voor het eerst winkels in eigen beheer. Vandaag opent een nieuwe vestiging in het naburige Wijnegem, op 10 november komt er nog een koffiebar in de Antwerp Tower (aan het Operaplein) bij.