Koffieketen Starbucks heeft nu meer vestigingen in het buitenland dan op zijn Amerikaanse thuismarkt. Dat is vooral te danken aan de sterke expansie in China.
Internationale expansie
In de Verenigde Staten vinden consumenten al een koffiebar van Starbucks op elke hoek van de straat, dus zet het bedrijf nu vooral sterk in op internationale expansie. Sinds kort zijn de buitenlandse operaties groter dan de binnenlandse: er zijn nu officieel 14.606 koffiebars in de VS en 14.687 in alle andere landen samen.
De snelst groeiende markt voor de retailer is China, waar Starbucks nu meer dan 3500 locaties heeft in 148 steden. Aan die groei komt voorlopig geen einde: de keten plant 2000 bijkomende winkels en opent er elke 15 uur een nieuwe vestiging. Bovendien innoveert het bedrijf sneller in Azië dan elders – bijvoorbeeld met bezorgen. Toch moet Starbucks op zijn hoede blijven: een agressieve lokale concurrent is Luckin Coffee, met nu al 2000 Chinese vestigingen.