Starbucks wordt 50 in 2021 en dat wil de koffieketen vieren door klimaatpositief te worden. De Amerikaanse keten kondigt grootse klimaatambities aan, zoals meer plantaardige opties en stoppen met wegwerpverpakkingen.
Klimaat op het verlanglijstje
Starbucks wil in de toekomst niet alleen klimaatneutraal worden, maar zelfs klimaatpositief: het koffiebedrijf stelt zich tot doel meer schoon water terug te geven dan het verbruikt, meer koolstof op te slaan dan het uitstoot en geen afval meer te produceren.
Op die manier wil de Amerikaanse koffiereus zijn vijftigste verjaardag vieren volgend jaar, volgens CEO Kevin Johnson omdat drastische actie vandaag nodig is voor de planeet. In steeds meer trendrapporten klinkt weliswaar ook dat de meest succesvolle bedrijven tegen 2030 diegene zullen zijn die duurzaamheid vooropstellen.
Vijf grote doelstellingen
Het bedrijf werkt vijf doelstellingen voor de lange termijn uit, waaronder de verschuiving naar een milieuvriendelijkere menukaart met meer plantaardige opties en de overschakeling naar herbruikbare verpakkingen. Starbucks belooft ook te investeren in duurzame landbouw, herbebossing en bosbehoud, net als in wateraanvulling in de toevoerketen van het bedrijf.
Verder wil de keten afval aanpakken, zodat er uiteindelijk geen voedselafval meer overblijft. De eigen activiteiten worden eveneens milieuvriendelijker gemaakt, inclusief de winkels, productie en leveringen. De ambities zijn te spreiden over meerdere decennia, geeft topman Johnson aan.
Helft minder tegen 2030
Tegen 2030 wil Starbucks al wel een deel van de doelstellingen bereiken: de CO²-uitstoot moet met 50% omlaag in de directe activiteiten en toevoerketen van het bedrijf. Bovendien wil de formule met het zeemeerminlogo 50% van het gebruikte water bewaren en teruggeven aan gebieden waar er waterschaarste heerst.
Ook het afval uit de winkels en fabrieken dat op de vuilnisbelt belandt moet tegen dan halveren. Om dat te realiseren sluit de koffieketen zich aan bij het plastiekverbond van de Ellen MacArthur Foundation, dat toewerkt naar een circulaire verpakkingsmarkt.
Starbucks geeft duidelijk te kennen het niet alleen te kunnen en op zoek te zijn naar partners om mee hun schouders onder het project te zetten. Beleggers en analisten speculeren daarom al op een samenwerking met Beyond Meat: de beurskoers van de producent van vleesvervangers schoot meteen de hoogte in bij de bekendmaking van het nieuws.