Het Amerikaanse Starbucks stapt samen met bierbrouwer AB InBev in een nieuw project dat onder de merknaam Teavana een nieuw gamma aan premium-theedrankjes op de markt zal brengen in de Verenigde Staten.
Sterk groeiende markt
Koffieketen Starbucks nam in 2012 al Teavana, een Amerikaanse keten van theebars en -winkels, over en is nu van plan om de merknaam ook naar de supermarkten te brengen. Daarvoor heeft het de hulp ingeroepen van AB InBev, dat heel wat meer ervaring heeft met de verdeling van frisdranken.
De bedoeling is dat ergens in de eerste helft van 2017 een assortiment aan kant-en-klare theedrankjes op de markt worden gebracht in de Verenigde Staten. Starbucks zal daarbij zijn ervaring met thee inzetten, terwijl AB InBev zal instaan voor de productie, botteling en distributie.
“Thee is een belangrijk onderdeel van Starbucks sinds we onze deuren openden als Starbucks Coffee, Tea and Spices in 1971”, zegt CEO van Starbucks, Howard Schultz. “Toen we Teavana kochten in 2012 zagen we een unieke mogelijkheid om voor thee te doen wat we met Starbucks voor koffie hebben gedaan.”
De keuze voor premium theedrankjes is niet toevallig, aangezien het in de Verenigde Staten de snelst groeiende markt is van kant-en-klare theedrankjes. De voorbije vijf jaar groeide die markt gemiddeld met 16 procent naar een verkoop van jaarlijks 1,1 miljard dollar (987 miljoen euro). Bovendien is 80 procent van de gedronken thee is de Verenigde Staten ijsthee.