Delhaize kampt met een informaticaprobleem, waardoor klanten soms betalen voor producten die ze niet hebben gekocht. Het probleem houdt verband met het verschijnen van de datamatrix op merkverpakkingen. De retailer werkt aan een oplossing.
Software-update
Bij het scannen van een tiental producten van merken als Unox, Dr. Oetker, Zwan en Ecover aan de kassa’s van Delhaize verschijnen er soms willekeurige extra “spookproducten” op het kasticket, die de klant niet gekocht heeft. Dat ontdekte het consumentenprogramma WinWin van Radio2. Het probleem kan zich voordoen wanneer op de verpakking naast de streepjescode ook een datamatrixcode (een soort QR-code) staat.
Die datamatrix vervangt de streepjescode in 2027 en Delhaize voerde al een software-update uit om zich daarop voor te bereiden. Daar is het misgelopen: de kassasoftware linkt die datamatrix soms aan een willekeurig product uit het assortiment, waardoor klanten te veel betalen. Het probleem zou zich al maanden voordoen. Delhaize excuseert zich en werkt aan een oplossing, maar dat blijkt niet makkelijk. Klanten die de fout ontdekken, krijgen het bedrag terugbetaald. Andere supermarktketens ondervinden blijkbaar geen problemen met de datamatrix.