PepsiCo doet het beter dan verwacht: dankzij spuitwater verkocht de FMCG-producent in het tweede kwartaal 2,2% meer en is het bedrijf goed op weg om de jaarprognoses te behalen.
Strategische prioriteiten
PepsiCo wist in het voorbije tweede kwartaal 2,2% meer netto-omzet te draaien, goed voor een totaal van 16,5 miljard dollar (zo’n 15 miljard euro). De nettowinst kwam uit op 2 miljard dollar (1,8 miljard euro), ten opzichte van 1,8 miljard dollar een jaar eerder. Het bedrijf doet het daarmee net iets beter dan analisten hadden verwacht. Zonder negatieve wisselkoerseffecten zou de omzet zelfs 4,5% hoger zijn uitgevallen.
Dankzij die resultaten, en de vooruitgang die PepsiCo naar eigen zeggen boekt in het stellen van “strategische prioriteiten”, gelooft nieuwe topman Ramon Laguarta volgens CNBC dat ook de doelstellingen voor 2019 zullen worden behaald: “We zien bij de consumenten geen signalen van vertraging, toch niet in onze categorieën”, aldus Laguarta, die in oktober de fakkel van voormalig topvrouw Indra Nooyi overnam. In 2019 verwacht PepsiCo een omzetgroei van 4% te behalen, al voorspelt het bedrijf wel een winstdaling van 1%.
De FMCG-reus zet steeds meer in op gezondere dranken, zoals het nieuwe spuitwatermerk Bubly en SodaStream. Vooral Bubly moet één van de groeps nieuwe miljardenmerken worden, aldus Laguarta.