Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.
Boodschappen scannen en betalen met de smartphone
Achter de schermen sleutelt ‘RPCG’, waaronder de Belgische winkels van Spar vallen, aan een app om contactloos te betalen in de supermarkt. Dat bevestigt Colruyt Group aan de redactie van RetailDetail. De app zal in het voorjaar van 2018 worden uitgetest in een aantal pilootwinkels van Spar: “Het project kadert in ons geloof in innovatie”, zegt directeur Dirk Depoorter: “We investeren erin omdat we denken een echte meerwaarde te zullen creëren voor onze klanten. Het is een nieuwe manier van boodschappen doen en afrekenen, waardoor je sneller in en uit de winkel bent.”
De ontwikkeling gebeurt in samenwerking met het Amerikaanse bedrijf FutureProof Retail. Eigen aan de toepassing is dat shoppers met hun smartphone tijdens het winkelen producten kunnen scannen. Zo kunnen ze gaandeweg hun kassabon zien aangroeien en op elk moment het huidige totaalbedrag zien. Ook de Xtra-getrouwheidskaart van Colruyt Group wordt in de toepassing verwerkt.
Geen wachtrijen meer aan de kassa
Vergelijkbaar met de kassaloze supermarket Amazon Go hoeven klanten via het zelfscansysteem in principe ook niet meer aan te schuiven aan de kassa, maar gewoon uitchecken en betalen op hun smartphone voor ze de winkel verlaten. Hoe dat in de praktijk bij Spar zal verlopen, is evenwel nog niet bekend. FutureProof Retail zegt in een persbericht alvast dat de toepassing compatibel zal zijn met de huidige kassasystemen bij Spar.
“Het verheugt ons om deel uit te maken van de innovatiestrategie van Retail Partners Colruyt Group, die het voor shoppers bij de Spar-winkels van Colruyt Group mogelijk gaat maken om de wachtrijen over te slaan”, zegt Di Di Chan, hoofd van FutureProof Retail. Meer info over het project en de exacte lanceringsdatum geeft Colruyt Group weliswaar nog niet vrij.