Spar International heeft in het boekjaar 2019 een wereldwijde omzet gerealiseerd van 37,1 miljard euro, een groei met 4,35%. Het aantal winkels steeg met 208. Tijdens de coronacrisis hebben de buurtwinkels meer dan ooit hun kracht bewezen.
Nederland als uitschieter
Al sinds 2015 beleeft Spar een aanhoudende groei: de omzet steeg de afgelopen vier jaar met 21,4% en het winkelnetwerk nam toe met meer dan 1200 locaties. Er zijn nu wereldwijd 13.320 Spar-winkels in 48 landen op vier continenten. Vorig jaar werd het winkelmerk gelanceerd in twee nieuwe landen: Kosovo en Armenië. Centraal- en Oost-Europa is een van de belangrijkste groeiregio’s voor de groepering: de omzet steeg er met 6,83%.
In de zestien West-Europese markten waar Spar actief is, steeg de omzet met 3,57% tot 22,9 miljard euro, wat overeenkomt met 62% van de wereldwijde omzet van de groep. Een uitschieter is Nederland, waar de omzet met 22,8% toenam dank zij een slimme multiformat-expansiestrategie. Ook in Oostenrijk (+23%) en Spanje (+8,8%) deed het merk het erg goed. Verder is Spar aanwezig in Afrika en het Midden-Oosten (+5,26%) en in Azië (+3,04%).
In heel wat landen doet Spar het beduidend beter dan de markt. CEO Tobias Wasmuh dicht de sterke groeicijfers van de afgelopen jaren toe aan de ‘Better Together’-strategie die de groepering lanceerde in 2015. Het feit dat de keten wereldwijd actief is, bleek een voordeel tijdens de coronapandemie: de keten kon de impact van oost naar west op de voet volgen en beste praktijken delen met alle leden. Volgens de topman is Spar goed geplaatst om de actuele uitdagingen aan te gaan: buurtwinkels hebben zich de afgelopen weken bewezen als essentiële levenslijnen voor lokale gemeenschappen. Bovendien boekt de groep ook grote vooruitgang met zijn digitale aanwezigheid: het merk is nu in 25 landen actief met e-commerce.