Winkel na winkel rolt Retail Partners Colruyt Group het nieuwe Spar supermarktconcept verder uit. Voor één van de mooiere voorbeelden trok RetailDetail Food richting Grivegnée, een deelgemeente van Luik.
Ruimte voor vers
Op 10 maart heropende de winkel, na ingrijpende werken: gedurende twee en een halve maand was het behelpen in een 400 m² tent op de parking. De supermarkt met 1200 m² verkoopoppervlakte werd niet vergroot, maar wel verbouwd naar het nieuwste Spar-concept, waarbij meer ruimte wordt vrijgemaakt voor de versafdelingen, vooral ten koste van non-food en van droge voeding.
“We wilden ons aanbod in vers uitbreiden, om onze rentabiliteit te verbeteren en om duidelijker onze meerwaarde in de verf te zetten tegenover de harddiscounters, die almaar sterker worden in vers”, zegt de jonge ondernemer Julien Gilles, die de winkel pas anderhalf jaar geleden overnam van zijn schoonvader Marc Royer en zijn moeder Nadine Esser.
Brood als trekker
Spar kiest ervoor om de klanten te verwelkomen met een mooie broodafdeling bij de inkom. Een geslaagde keuze, vindt Julien Gilles: “Brood is hier een echte trekker, het is ook de afdeling die de sterkste groei doormaakt sinds de heropening.” Verderop onthaalt het ruim ogende versplein de shoppers in een attractieve en comfortabele omgeving. Klanten waarderen het ruimtegevoel: het is een zeer ‘leesbare’ winkel geworden, overzichtelijk en rustig qua sfeer.
Kaas en charcuterie worden hier voortaan in zelfbediening verkocht. De producten worden ter plaatse versneden en verpakt in een handige en ecologische versverpakking. “Aanvankelijk reageerden de klanten terughoudend, ze misten hun bedieningstoog”, geeft Julien toe. “Maar beetje bij beetje evolueert het zakencijfer in de goede richting. Vooral kaas doet het merkelijk beter.”
Contact met de klanten
Een brochure legt de voordelen van de versverpakking duidelijk uit: hygiëne, versheid, duidelijke etikettering… Bovendien zijn de medewerkers zichtbaar aan het werk achter het koelmeubel. Klanten die vragen hebben of een bestelling willen plaatsen, hebben dus nog steeds een aanspreekpunt. “We luisteren aandachtig naar hun opmerkingen. Op vraag van klanten hebben we bijvoorbeeld de porties van de versverpakkingen verkleind.” Ook de slagerij werkt met een open atelier om het contact met de klanten te behouden.
Verschillende koeleilanden op het versplein tonen seizoenspromoties, zoals witte pens met asperges, paëlla, een nieuw pizza-assortiment… De winkel wil shoppers inspireren en zet in op cross-selling: room bij de aardbeien, steak en frietjes, droge worst en wijn. “Het stimuleert impulsaankopen maar het vergt wel een goede coördinatie tussen de verschillende afdelingen.” Nieuw voor Spar Grivegnée is de traiteurafdeling met in huis bereide gerechten. Acht parttime medewerkers kregen hiervoor een opleiding.
Aan de kassa
Eén van de meest opvallende innovaties in het nieuwe Spar winkelconcept is de afhandeling aan de kassa’s: hier heeft de buurtwinkelketen immers het ‘caddy-to-caddy’ concept van grote broer Colruyt overgenomen. De winkel gebruikt geen mandjes meer, enkel karretjes zonder muntslot.
“Het is toch een aanpassing”, vindt Julien, maar hij ziet de voordelen: “Vooral inzake diefstalpreventie is het een verbetering. Die ‘vergeten’ bak bier onder de kar ontsnapt niet meer aan de aandacht. Voor de medewerkers is het wat meer werk, maar ze bieden de klanten wel een extra service. Ze zijn immers opgeleid om de boodschappen mooi te rangschikken in de boodschappentas of plooibox van de shoppers.” De ondernemer nam een nieuw team in dienst voor de kassa’s. Ze kregen een training met rollenspel op het hoofdkantoor van Retail Partners Colruyt Group in Mechelen.
Spar Grivegnée test ook enkele technologische snufjes, met wisselend succes. De receptenzuil met aanraakscherm wordt door de klanten nauwelijks gebruikt, maar de elektronische schapetiketten zijn een duidelijke vooruitgang. “Ze besparen ons heel wat werk en de prijsaanduiding is altijd correct. Ik ben zeer tevreden.”
Sterk partnership
Wat de belangrijkste troeven zijn van het nieuwe winkelconcept? “Het grotere omzetaandel voor vers en het verbeterde winkelcomfort”, meent Gilles. De resultaten van het nieuwe winkelconcept worden van nabij mee opgevolgd dor de centrale. “Er is een sterk partnership, dat voel je echt in deze omstandigheden. We testen hier heel wat nieuwigheden uit en houden scherp in de gaten wat werkt en wat niet. Vooral in het begin was het wel aanpassen: je hebt te maken met een andere kassaplanning, een andere organisatie.”
Ook voor de medewerkers is dat niet evident, beseft hij. “Niemand houdt echt van verandering hé? We werken hier veel met 20-urige contracten. De medewerkers zijn polyvalent, ze kunnen op verschillende afdelingen bijspringen als het nodig is. Ik wil dat er altijd medewerkers paraat staan in de versafdelingen, om te vermijden dat er tegen sluitingstijd voorraadonderbrekingen zouden zijn.”
Bouwen aan vertrouwen
Voor een nog erg jonge ondernemer is leidinggeven aan een ploeg van 34 medewerkers die gemiddeld toch wat ouder zijn dan hijzelf niet evident, maar het gaat hem goed af. “Ze kennen me al van toen ik hier werkte als piepjonge jobstudent. Ik heb op alle afdelingen gestaan, dus ik ken het klappen van de zweep. En dat weten de collega’s ook. Er is wederzijds respect.”
Gilles is niet het type ondernemer dat zich terugtrekt in zijn kantoor. Integendeel: hij steekt voortdurend mee de handen uit de mouwen op de winkelvloer. Dat wordt gewaardeerd. Zo bouw je aan een vertrouwensrelatie, met de medewerkers én met de klanten. “Nee, niet elke dag gaat over rozen. Maar klanten tevredenstellen, een team aanvoeren en samen resultaten boeken, dat is zeer bevredigend.”