Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.
Geen strakke formule
Lambrechts ziet mogelijkheden in de verbinding tussen retail en horeca. Daarom lanceerde de centrale dit jaar een nieuwe extensie voor de Sparformule: Spar Good Food combineert een buurtsupermarkt met een horecagelegenheid waar klanten ter plaatse kunnen eten. Er zijn momenteel twee vestigingen: in Ieper (sinds mei) en in Rekem (sinds juli).
Spar Good Food is geen strakke formule, en dat lijkt ook een voorwaarde om dit project te doen lukken. De insteek op beide locaties is anders, in functie van de competentie van de ondernemers. In Ieper gaat het om een stadswinkel waar ondernemers Timo en Sophie op de verdieping boven de winkel een volwaardige bistro met bediening aan tafel hebben ingericht. Er staan klassieke brasseriegerechten en dagschotels op de kaart. In Rekem kozen ondernemers Lore en Thomas voor een Good Food Bar in zelfbediening met belegde broodjes, wraps, warme snacks, soepen, koude schotels, smoothies, fruitsalades…
Synergie
“Geen twee winkels zijn dezelfde. De ondernemers bepalen de uitvoering. Dit is een piste die we aftasten. We hebben nu twee volstrekt uiteenlopende voorbeeldwinkels, die we zullen evalueren. In elk geval biedt buitenhuisconsumptie een groot potentieel!”
De horecagelegenheid heeft steeds een apart afrekenpunt maar er is wel synergie met de winkel: producten uit de winkel kun je in de verbruikszaal aanbieden, en vice versa. De eerste twee Spar Good Food vestigingen zijn winkels met een horeca-annex, maar misschien kan in de toekomst ook de omgekeerde beweging werken: steeds meer horecaondernemers gaan met hun producten naar de klant. Ze hebben een afhaaldienst of ze leveren via koeriers. “Waarom zouden ze hun maaltijden niet gaan voorverpakken, en dat aanbod dan aanvullen met een foodassortiment?”
Meer beleving brengen
In elk geval blijft het potentieel voor de buurtwinkel interessant, is de overtuiging bij Lambrechts. “Als je naar de Nielsencijfers kijkt, dan zie je dat er maar twee segmenten groeien: de harddiscount en de proximiteit. Voor buurtwinkels is het wel van belang om onderscheidend te blijven. Het specialisme van de ondernemer speelt hier een hoofdrol. Met ons versplatform, dat ook kleine hoeveelheden levert op regelmatige tijdstippen, ondersteunen we hen. We stappen vaker naar onze winkeliers toe, om hen te demonstreren hoe ze meer beleving kunnen brengen.”
Sinds enkele jaren gaat Lambrechts voluit voor de formules Spar en Spar Express. Spar positioneert zich als buurtsupermarkt, Spar Express profileert zich als de kleinere buurtsuperette of als de handige stadswinkel met een aanbod ‘on-the-go’. De centrale bedient nu zo’n 110 Sparwinkels en jaarlijks komen er daar enkele bij.
“In 2017 openden we al winkels in Borgloon, Ieper, Rekem en Keerbergen,” vertelt commercieel directeur Manu Suffeleers. “Later dit jaar volgen nog verkooppunten in Beernem, Ottenburg en Spalbeek.” Naast die grote projecten vinden er verschillende remodelings plaats. En ook al ligt de focus op Spar, toch zijn er ook ondernemers die hun eigenheid wensen te behouden en die bijvoorbeeld het Supra- of Prima-uithangbord aan de gevel laten hangen.
Ondernemers maken het verschil
De grote uitdagingen volgens Manu Suffeleers? “Het is harder vechten voor elke klant. Winkelformules lijken steeds meer op elkaar. Het zijn de ondernemers die het verschil moeten maken. Bovendien vraag ik me af hoe we de allochtone gemeenschap beter kunnen aanspreken. We hebben de oplossing niet, maar we denk er wel over na. Net als over e-commerce. Een webshop hebben we nu nog niet, maar ooit gaat die trein vertrekken en dan willen we klaar zijn.”