Watergroep Spadel tekent dit jaar mooie groei op, maar de grondstofkosten – die bijna met de helft stegen – haalden wel de winst onderuit. Dat zal dit jaar ook niet meer veranderen, schat de Spa-producent.
Kosten blijven stijgen
Spadel sloot de eerste helft van het jaar af met een omzetstijging van 11,2% en wist in elke markt het marktaandeel te vergroten. Na de coronadip zijn de verkoopvolumes weer flink gegroeid, terwijl de waterproducent ook een aantal innovaties lanceerde – zoals een nieuw gamma frisdranken in de Benelux. In België en Luxemburg steeg de omzet met bijna 10%, in Nederland met 10,5%, maar de grootste groeier was Bulgarije met ruim 24% meer omzet.
Alleen stegen de kosten voor grondstoffen en hulpstoffen met liefst 42% tegenover een jaar eerder, terwijl alle ‘inputs’ gemiddeld 17% duurder werden. Tariefverhogingen en een besparingsplan konden niet voldoende compenseren. Het bedrijfsresultaat (EBIT) daalde zo met 33%.
Voor de rest van het jaar voorziet de groep een aanhoudende stijging van de verkoopcijfers, maar ook een blijvende, aanzienlijke daling van het bedrijfsresultaat. De kosten blijven namelijk stijgen. “Het zoeken naar een evenwicht tussen de stijgende grondstofprijzen en de retailprijzen wordt in de komende maanden een belangrijke uitdaging”, zegt de Spa-maker zelf.