Spadel, de groep achter onder meer Spa en Bru, verloor bijna de helft van zijn winst vorig jaar. Hoewel de omzet en de volumes stegen, verdronk het bedrijf in de kosten. De watergroep houdt vast aan duurzaamheid als differentiatiemiddel.
Met positieve impact
Duurzaamheid en diversificatie: daar richt Spadel zijn strategie op na een moeilijk 2022. De omzet steeg met 13,7% tot 320,7 miljoen euro, maar de winst kelderde. Het operationele resultaat viel 43,3% lager uit, het recurrent operationeel resultaat zakte met bijna een kwart (24,3%) tot 20,7 miljoen euro.
De oorzaken zijn alomgekend: prijsstijgingen voor grondstoffen, verpakking, energie en transport, maar ook eenmalige herstructureringskosten. Het bedrijf moest immers commerciële en operationele besparingen doorvoeren en ook een twintigtal banen schrappen.
Toch is topman Marc du Bois niet ontevreden, want op alle markten blijft de waterleverancier groeien en marktaandeel winnen. Het bedrijf wil zich ook differentiëren door duurzaamheid voorop te stellen. Zo is Spadel vorig jaar erkend als onderneming met een positieve impact en kreeg het een B-Corporationlabel. Het nieuwe, meer ecologische 5-literformaat Spa Reine Eco Pack werd ook goed werden ontvangen door de markt, klinkt het.