Voedingsgroothandel Sligro zit weer op het niveau van voor de coronapandemie, met dank aan het bezorgkanaal (dat verdubbelde) en de sterke inflatie.
Meer bezorging, nieuwe klanten
Groothandelaar Sligro Food Group zag de omzet in het eerste kwartaal met 42,7% stijgen ten opzichte van een jaar eerder. Tegen maart lag de omzet in vrijwel alle klantsegmenten – en dus ook in totaal – weer op het niveau van voor de coronapandemie. Alleen de segmenten catering en zorg blijven nog achter, terwijl ook de tabaksomzet steeds verder daalt. De omzet klokte zo af op 468 miljoen euro.
De sterkste groeier was het bezorgkanaal, waar de omzet bijna verdubbelde. De heropening van de horeca en het wegvallen van coronabeperkingen hebben daar natuurlijk alles mee te maken, maar Sligro ziet ook dat de samenwerking met Heineken “in toenemende mate vruchten afwerpt”. Het bedrijf wist bovendien nog nieuwe klanten aan te trekken.
Een deel van de omzetstijging komt ook van de inflatie. Zowel de eigen inkoopprijzen als de kosten voor de dienstverlening van Sligro nemen toe, een kostenstijging die de groothandelaar deels doorrekent aan klanten. Toch probeert Sligro ook deels de hogere prijzen op te vangen door efficiënter te werken. Bijgevolg zorgt de inflatie op de korte termijn tegelijk voor lichte druk op de winstgevendheid, al maakt Sligro pas na de eerste jaarhelft winstcijfers bekend.