In het derde kwartaal zag groothandelsbedrijf Sligro de omzet op organische basis dalen met 2,5%. Voor het hele jaar houdt het bedrijf rekening met een duidelijk lagere winst dan een jaar geleden.
Wel groei in België
Sligro boekte in het derde kwartaal een totale omzet van 605 miljoen euro, in absolute cijfers een stijging met 2,3%. Ruim 30 miljoen daarvan komt echter voort uit de overname van De Kweker: op organische basis daalden de opbrengsten met 2,5%. De daling komt volledig op rekening van de Nederlandse activiteiten; in België was er een autonome groei met 4,7%.
Sligro stelt vooral een scherpe omzetdaling vast bij klanten die zijn overgekomen vanuit de samenwerking met Heineken. Als belangrijkste oorzaken noemt het bedrijf in de eerste plaats de breuk met de voormalige wijnleverancier van Heineken. Het concern heeft zijn belofte van één bestelling, één levering en één factuur aan klanten ook nog niet kunnen waarmaken, luidt het verder.
Sligro verwacht dat de transitie die het bedrijf heeft ingezet van invloed zal zijn op de resultaten van dit jaar en mogelijk ook begin volgend jaar. De groep gaat voor 2019 uit van een duidelijke winstdaling met een bedrijfsresultaat (ebit) van 40 à 45 miljoen euro; in 2018 bedroeg die winst nog 53 miljoen euro.