Door de coronacrisis zag Sligro Food Group niet alleen de omzet fors dalen; de pandemie zadelde het Nederlandse bedrijf ook op met een nettoverlies van 70 miljoen euro.
Afzetmarkten hard getroffen
“De uitbraak van de pandemie en de daaropvolgende door overheden opgelegde maatregelen troffen onze afzetmarkten fors. Horeca, sportverenigingen, stadions, dagrecreatie, bedrijfscatering en evenementen werden alle zwaar geraakt”, zegt CEO Koen Slippens.
Een en ander leidde tot een nettoverlies van 70 miljoen euro. Daarin zit wel een bijzondere waardevermindering die het bedrijf midden vorig jaar doorvoerde op de Belgische tak. Exclusief die afwaardering bedroeg het nettoverlies 14 miljoen euro.
Sligro denkt dat het herstel zich zal inzetten in de tweede jaarhelft, tenminste als de vaccinatiecampagne voorspoedig verloopt. Het bedrijf verwacht dat consumenten dan snel weer de weg naar naar restaurants, pretparken en theaters zullen vinden. “We zagen dat ook steeds in 2020 als de maatregelen enigszins werden versoepeld”, voegt het eraan toe.
Veel onzekere factoren
Verder rekent de groothandel erop in toenemende mate de vruchten te kunnen plukken van de samenwerking met Heineken, schrijft NU.nl. Sligro verzorgt de logistieke activiteiten van Heineken voor de horeca, zoals de bestellingen. Gezien de onzekerheid waagt het bedrijf zich evenwel niet aan concrete prognoses voor dit jaar.
Sligro Food Group meldde begin deze maand al een omzetdaling van 18,7% voor 2020. In het belangrijke vierde kwartaal daalden de opbregsten zelfs met meer dan 30%.