Volgens analist Patrick Roquas moet Sligro Food Group zijn Emté-supermarkten van de hand doen. Die presteren slechter dan de rest van de groep en het afstoten van de supermarkten zou volgens Roquas in goede aarde vallen bij de beleggers.
Stijging autonome groei zonder Emté
Roquas stelt bovendien dat het nu het gepaste moment is om Emté aan een andere partij te verkopen: Sligro moet immers heel wat investeringen doen in de vernieuwing van de winkels. Als Sligro besluit om de supermarktketen van de hand te doen, dan zou volgens zijn bureau Kepler Chevreux de autonome groei van Sligro met 1,5% groeien, terwijl ook het bedrijf meer waard zal zijn.
Sligro stelt echter dat het niet van plan is om de 130 supermarkten van Emté te verkopen. Volgens de groep zijn die van belang voor de volledige prestaties van het bedrijf. Bij Sligro wordt er momenteel hard werk gemaakt van het concept Emté 3.0, dat ervoor moet zorgen dat de prestaties van de keten opnieuw de hoogte in gaan. Uit de voorbije financiële cijfers blijkt immers dat Emté nog steeds drukt op de resultaten van de groep.
Daarnaast heeft het ook plannen om in 2017 een eerste vestiging te openen in België. De winkel in Antwerpen wordt een combinatie van een distributiecentrum en een groothandel en moet de aanzet zijn tot meerdere vestigingen in België.