Dankzij een sterk vierde kwartaal wist AB InBev zijn jaaromzet met 5,1% op te krikken tot 56,44 miljard dollar oftewel 46,3 miljard euro. Na een volumedaling met zo’n 2% in 2016 is er nu een lichte groei van 0,2%.
613 miljoen hectoliter
In een krimpende markt verkocht de Belgisch-Braziliaanse biergigant vorig jaar 613 miljoen hectoliter. Dat is een stijging met 0,2%, dankzij een sterk vierde kwartaal waarin de verkoop 1,6% steeg. Vooral de drie topmerken van de groep (Stella Artois, Budweiser en Corona) presteerden sterk: hun gecombineerde omzet klom liefst 9,8%. Daarmee is de slechte prestatie van 2016 doorgespoeld.
“De structurele wijziging van onze wereldwijde voetafdruk ten gevolge van de combinatie met SABMiller zorgt ervoor dat we ons richten op markten waar we een grotere groei kunnen realiseren”, klinkt het in het persbericht. Daarnaast profiteerde de groep ook van zijn ‘premiumisering’-strategie: daarbij zet het bedrijf in op een verbeterde consumentenervaring en meer keuzemogelijkheden met speciaalbieren.
Tegelijk is de voor AB InBev belangrijke Braziliaanse biermarkt eindelijk aan de beterhand: de jaaromzet steeg er 5,6%, in het vierde kwartaal kwam er zelfs 13,3% bij. In de VS daarentegen blijven Budweiser en Bud Light marktaandeel verliezen.
1,3 miljard aan synergieën
’s Werelds grootste brouwer zag zijn winst voor belastingen 13,4% klimmen tot 22,08 miljard dollar of 18,1 miljard euro. Die stijging is vooral toe te schrijven aan de synergieën sinds de overname van SABMiller: die zijn niet alleen groter, maar worden ook aan een sneller tempo gerealiseerd.
“De combinatie heeft geleid tot een geheel dat meer is dan de som van de delen”, luidt het. De bedrijfsintegratie was goed voor 1,3 miljard dollar aan synergieën en kostenbesparingen vorig jaar.