Russische markt blijft krimpen
De omzet ging dan wel licht de hoogte in naar 32,4 miljard Deense kroon (4,3 miljard euro), maar dat was te danken aan de hogere prijzen. De nettowinst kreeg wel een klap en daalde in de eerste zes maanden van het jaar met ongeveer 28% naar 1,59 miljard kroon (210 miljoen euro).
Over de eerste helft van het jaar daalde het verkochte volume met in totaal 5%: in het tweede kwartaal was er in Oost-Europa sprake van een daling van 19% en in West-Europa daalde het volume in die periode met 4%. Vooral het slechte weer in West-Europa droeg bij tot de mindere verkoop daar. In Rusland, waar Carlsberg de grootste bierbrouwer is, kromp de biermarkt dan weer met 9% en in Oekraïne was dat zelfs met 17%. Mede daardoor moest Carlsberg begin dit jaar al twee fabrieken sluiten in Rusland.
De verkoop van het merk Carlsberg daalde in de belangrijkste markten met 2%, terwijl merken als Tuborg (+16%), Somersby (+26%), Kronenbourg 1664 (+2%) en Grimbergen (+19%) wél positieve resultaten konden voorleggen.
Verwachtingen 2015 naar beneden bijgesteld
“De eerste helft van het jaar is uitdagend geweest voor de groep, met zwakkere resultaten dan verwacht in West-Europa en de inkrimping van de markt in Oost-Europa”, zegt CEO Cees ’t Hart. “In West-Europa hadden we in het tweede kwartaal in het noorden slecht weer en behaalden we niet de besparingen waar we op mikten. Voor het volledige jaar verwachten we dan ook niet dat de sterke Aziatische prestaties genoeg zullen zijn om de slechtere resultaten in West-Europa en de moeilijke markt in Oost-Europa teniet te doen.”
Carlsberg heeft daarom ook besloten om de vooruitzichten voor 2015 naar beneden bij te stellen. Eerst werd gemikt op een stijging van de operationele winst, maar Carlsberg houdt nu toch rekening met een kleine daling. Cees ’t Hart is nog maar sinds midden juni aan de slag als CEO bij Carlsberg en moest bij zijn aanstelling vrijwel onmiddellijk een winstwaarschuwing uitsturen.