Als eerste land ter wereld geeft Singapore groen licht voor de commerciële productie van kweekvlees. Een Amerikaanse start-up gaat er kipnuggets voor restaurants maken, maar zonder dat er een kip aan te pas komt.
Van 90% naar 70% import
Singapore heeft een primeur te pakken: de stadstaat keurt als eerste land de commerciële verkoop van kweekvlees goed. Het voedselagentschap van het land laat weten dat de gekweekte kip van de in San Francisco gevestigde start-up Eat Just volgens hen voldoet aan de veiligheidsnormen en gebruikt mag worden voor de productie van zogezegde kipnuggets.
De goedkeuring is een belangrijke stap voor de kweekvleesindustrie, die zo snel dichter bij een commerciële doorbraak komt. Omdat voor kweekvlees – ook gekend als laboratoriumvlees – geen dieren geslacht moeten worden, en dus ook niet gekweekt, is het volgens voorstanders een milieuvriendelijk alternatief voor traditionele veeteelt. Bovendien zijn er de ethische voordelen.
Voor Singapore is het met name interessant omdat het kleine eiland vandaag 90% van haar voedsel importeert, maar ernaar streeft om tegen 2030 voor 30% zelfvoorzienend te worden. Daarvoor wil de stadstaat inzetten op nieuwe technologieën, zoals verticale landbouw, hydrocultuur en nu dus ook kweekvlees.
Nog tal van uitdagingen
Producent Eat Just (voorheen Hampton Creek en JUST) zegt dat het al partnerschappen heeft gesloten met lokale fabrikanten in het land om kippencellen te kweken en het eindproduct te ontwikkelen, dat in eerste instantie in restaurants zal worden verkocht. Het bedrijf wil ook een vergunning aanvragen om filets te verkopen.
Er zijn weliswaar nog altijd flink wat obstakels. Een eerste is de uitdaging om kweekvlees 100% diervriendelijk te maken. De gebruikte cellen zijn weliswaar afkomstig van de biopsie van een levende kip en ook de voedingsstoffen voor de cellen komen van plantaardige bronnen, maar op dit moment is in de productie ook nog een serum afkomstig van runderfoetussen nodig.
Voorbeeld voor rest van de wereld
Verder oogstte Eat Just in het verleden controverse – omdat het de vraag kunstmatig opgeklopt zou hebben – en heeft kweekvlees nog enige imagoproblemen. Het grootste obstakel blijft niettemin de prijs: in 2019 ging de producent uit van 50 dollar productiekosten per kipnugget. Hoewel de prijzen nu waarschijnlijk lager zullen liggen, zal de gekweekte kip in de eerste jaren waarschijnlijk nog steeds een zeer exclusief product zijn.
Toch kan Singapore als testmarkt een uitgelezen kans zijn om aan die uitdagingen te werken en de deur openen voor verdere goedkeuringen, aangezien de veiligheidstests en resultaten wereldwijd met argusogen gevolgd zullen worden. Een succesvolle commerciële lancering in het land kan regelgevers in de hele wereld ervan helpen overtuigen dat kweekvlees veilig is, meent onderzoeksbureau IDTechEx.