Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway etaleert met zijn cijfers over het vierde kwartaal van 2020 nog maar eens dat het een grote winnaar is in de huidige coronacrisis. Het aantal bestellingen nam met meer dan de helft toe.
Totale omzetgroei van 50 procent
Het gaat om pro forma-cijfers van de groep. Die ontstond pas in april 2020 door de overname van het Britse Just Eat door het Nederlandse Takeaway voor 7,8 miljard euro. De cijfers gaan dan ook niet dieper dan de groeitrends op vlak van bestellingen. De volledige resultaten over 2020 krijgen we op 10 maart.
In tussentijd licht de groep wel al een tipje van de sluier op. Het bedrijf mikt op een totale omzetgroei van maar liefst 50 procent bij een EBITDA-marge van zo’n 10 procent. Een verschroeiend groeitempo, dat nagenoeg exclusief kan toegeschreven worden aan de coronacrisis en de daarbij horende lockdownmaatregelen. Dat blijkt ook uit de trend in de groeicijfers. In het derde kwartaal groeide het aantal orders nog met 47 procent. Naarmate meer en meer landen opnieuw maatregelen namen tegen de nieuwe opstoot van de pandemie in het vierde kwartaal, accelereerde die groei dus nog. Individuele cijfers voor België of Nederland geeft het bedrijf niet.
Grubhub
De totale waarde van de maaltijden die via de platforms van Just Eat Takeaway werden verkocht, bedroeg op het einde van het jaar in totaal 12,9 miljard euro. Dat is een stijging met met 48 procent als de cijfers van de twee aparte bedrijven in 2019 worden samengesteld. De recente samensmelting tot Just Eat Takeaway, in combinatie met de uitzonderlijke corona-omstandigheden, maakt het zo behoorlijk moeilijk om in te schatten hoe duurzaam de groei in het segment van de maaltijdbezorgers is.
Die situatie zal niet snel verbeteren, aangezien de volgende overname zich al aandient. Midden vorig jaar kondigde Just Eat Takeaway de overname van zijn Amerikaanse sectorgenoot Grubhub aan. Die deal, omgerekend goed voor 6 miljard euro, zou in de eerste helft van 2021 afgerond moeten zijn.