Te weinig chauvinistisch
Hoeveel Pink Lady’s er in ons land verkocht worden, is niet exact te zeggen, maar naar schatting wordt jaarlijks minstens 5.000 ton Pink Lady’s ingevoerd en verkocht. Dat is dubbel zoveel als de Belgische variëteit Kanzi. Nochtans is de Belgische variant ecologischer verantwoord én goedkoper (gemiddeld 2,2 euro/kg, tegenover 2,7 voor de Pink Lady).
Een kwestie van smaak én marketing, zegt topkok en groente- en fruitambassadeur Frank Fol in Het Nieuwsblad: “Het is vooreerst inderdaad een heel lekkere appel. Hij is sappig, zoet, knapperig en hij heeft een mooie frisse toets. Daar wil ik niets van afdoen. Bovendien heeft Pink Lady grote marketingbudgetten: ze zijn prominent aanwezig op vakbeurzen en op de verkoopplaatsen. Ook dat stuwt de verkoop. Het is nochtans waar wat de directeur van Veiling Haspengouw zegt: we hebben met de Kanzi een even lekker binnenlands alternatief. Allicht kunnen zij er zo geen straffe promotiecampagne tegenaan gooien.”
Appelverkoop loopt terug
Wanneer we losse appels bij het gewicht kopen, staat de Belgische Jonagold nog steeds op nummer 1, al loopt die verkoop toch al een tijdje terug. De Granny Smith staat op twee, de Pink Lady op drie en de Breaburn op vier.
In 2006 aten we 19 kilogram appels per persoon per jaar, vandaag is dat nog maar 14 kilo. “Gelukkig blijft de totale fruitconsumptie wel op niveau. We eten gewoon meer verschillende soorten fruit”, aldus Renaat Kuipers van Veiling Haspengouw.