(Publireportage) Bij blijven op het vlak van voedingstrends, uitrusting en communicatie? Dat doe je als foodretailer op de eerste en enige Waalse voedingsvakbeurs, die plaatsvindt van 2 tot en met 4 februari in Namen.
Voor supermarkten en speciaalzaken
Vakbeurs Saveurs et Métiers is intussen aan z’n zesde editie toe. De succesformule dankt z’n aantrekkingskracht aan de combinatie van lokale en ambachtelijke voedingsproducten, uitrusting voor speciaalzaken en supermarkten, boeiende seminaries, demonstraties, wedstrijden en netwerkmogelijkheden.
Met zo’n 100 exposanten in twee beurshallen richt de vakbeurs zich tot een publiek van foodprofessionals: uitbaters van franchisesupermarkten, inkopers van de centrales, speciaalzaken, bakkers, slagers, delicatessenwinkels, biologische winkels, gemakswinkels, tankshops, horeca en grootkeukens.
Mede door de recente groei bij Delhaize en Intermarché kent franchise een steeds groter gewicht in België, waardoor aankoopbeslissingen weer vaker op winkelniveau worden genomen. Dat vergroot nog de relevantie van een lokale vakbeurs als Saveurs et Métiers.
Alle voedingstrends vertegenwoordigd
Voeding vormt de hoofdmoot van het aanbod, met zowel internationale merken als startups, waarbij alle actuele trends vertegenwoordigd zijn.
Saveurs et Métiers legt een bijzondere focus op duurzame, lokale producten uit de korte keten – een segment dat vandaag sterk in trek is bij de consument. Alle sectoren komen aanbod: charcuterie, zuivel, patisserie, fijne kruidenierswaren, dranken…
Op de Market Place gaat de aandacht naar de nieuwste trends, met “free from” producten (zonder gluten, zonder suiker, zonder lactose…), oplossingen tegen voedselverlies, biologisch, vegetarisch en vegan…
Het agentschap Apaq-W (Agence Wallonne pour la Promotion d’une Agriculture de Qualité) cureert een zone met een vijftigtal Waalse producenten onder het motto “Saveurs de chez nous” (smaken van bij ons).
Daarnaast kunnen vaklui kennismaken met een ruim aanbod uitrusting: meubilair, koeling, snijmachines, verpakkingstoestellen, digitale oplossingen…
Via een innovatieparcours kan je als bezoekers vlot de niet te missen nieuwigheden ontdekken.
Seminaries en opleidingen
Maar Saveurs et Métiers is meer dan enkel een beurs.
Een uitgebreid programma seminaries in samenwerking met influencer Vincent Panneels van 20/Cent Retail informeert bezoekers over de voedingstrends voor 2025.
Zo zijn er gesprekken met een inkoper vers van Delhaize en een inkoper vlees van Carrefour over innovatie en consumentenverwachtingen.
In samenwerking met het agentschap Big Return is er een opleiding over gerichte klantcommunicatie naar doelgroepen in je marktgebied, via sociale media als Facebook, Instagram, LinkedIn…
Interessant is ook een opleiding “Hoe beginnen met bulk”, voor winkeliers die zich willen onderscheiden door shoppers te helpen om hun voetafdruk te verkleinen.
In partnership met Forem organiseert Saveurs et Métiers een infodag over rekruteren op maandag 3 februari. Want zeker voor ambachten in de voeding is er een krapte op de arbeidsmarkt. Forem stelt alle diensten, hulpmiddelen en ondersteuningsmechanismen voor, op het vlak van vorming en aanwerving.
Apaq-W organiseert z’n eerste Business Club van het jaar tijdens het salon op maandag 3 februari. Op de agenda: de b2b-acties en de trends voor 2025.
Meer informatie over het programma vind je hier.
Praktische informatie
Wanneer?
Zondag 2/02 : 10u – 19u
Maandag 3/02 : 10u – 19u
Dinsdag 4/02 : 10u – 18u
Waar ?
Namur Expo
Avenue Sergent Vrithoff, 2
5000 Namen
Toegang gratis na registratie