De gesloten cafés en horecagelegenheden laten de omzet bij Pernod Ricard kelderen: de omzet daalde in het voorbije kwartaal met 13,3%. Alleen in Amerika was er nog een lichte groei te zien, omdat de lockdown daar pas later in ging.
Cafés dicht, glazen leeg
Sterkedrankenproducent Pernod Ricard krijgt rake klappen tijdens de coronacrisis: de omzet is het derde kwartaal van de Franse groep met 13,3% gedaald naar 1,74 miljard euro ten opzichte van 2 miljard euro in dezelfde periode een jaar eerder. Op organische basis daalde de verkoop zelfs met 14,5%.
Alleen in Amerika was er een bescheiden groei, van 567 miljoen euro vorig jaar naar 577 miljoen in het voorbije kwartaal. Dit heeft er wellicht mee te maken dat het coronavirus er pas later toesloeg. Op de Europese thuismarkt daalde de omzet van 515 miljoen euro vorig jaar naar 475 miljoen euro nu, terwijl in Azië en de rest van de wereld de verkopen zelfs kelderden tot 684 miljoen euro ten opzichte van 922 miljoen euro een jaar eerder.
In de voorbije negen maanden kwam de omzet zo op 7,21 miljard euro uit, goed voor een organische daling van 2,1%. Voor het hele boekjaar vreest Pernod Ricard dat ook de winst met een vijfde zal dalen. Toch noemt het bedrijf zichzelf veerkrachtig: op 10 juli wordt daarom nog een tussentijds dividend van 1.18 euro per aandeel uitbetaald. De inkoop van eigen aandelen – wat nog voor een half miljard euro voorzien was – wordt wel opgeschort.