Discountketens veroorzaken prijzenoorlog
De keten moest het afgelopen fiscale jaar strijden tegen de opkomst van discounters als Aldi en Lidl, waardoor de grote Britse supermarktketens hun prijzen moesten verlagen. “We zullen altijd de prijzen van onze concurrenten evenaren, zoals we altijd al hebben gedaan”, zegt de CEO van Sainsbury, Justin King.
Hij liet echter ook verstaan dat het niet enkel om de prijs gaat, maar dat ook kwaliteit een grote rol speelt en dat Sainsbury’s op dat vlak goed heeft gescoord het afgelopen jaar. De verkoop van algemene producten steeg meer dan 2 keer sneller dan de verkoop van voedselproducten, maar ook de kledinglijn leverde 750 miljoen pond op (913 miljoen euro).
Het bedrijf blijft echter voorzichtig wat de toekomst betreft en waarschuwt dat de “omstandigheden in de voedselretailsector in de nabije toekomst een uitdaging zullen blijven vormen” en dat “klanten voorzichtig zullen blijven in hun uitgaven”. Investeerders lieten hun waardering voor de positieve cijfers in elk geval blijken door het aandeel van Sainsbury’s 1,92 % te laten stijgen.