In Londen heeft supermarktketen Sainsbury’s haar eerste kassaloze winkel geopend. Je scant er zelf je boodschappen en betaalt via de smartphone, zonder dat er nog een kassa aan te pas komt.
Helemaal geen kassa’s meer
Sainsbury’s mag zich voortaan de eerste Britse retailer noemen met een winkel zonder kassa’s. In een gemakswinkel aan Holborn Circus in Londen hebben alle kassa’s plaats geruimd voor mobiele zelfscan: consumenten scannen er hun boodschappen met de SmartShop-app en kunnen betalen door een QR-code te scannen bij de uitgang. Ze worden dan meteen naar de betaalomgeving in de mobiele app gebracht om af te rekenen.
Hetzelfde systeem wordt al in verschillende supermarkten in binnen- en buitenland toegepast, waaronder sommige Spar-winkels in België, bij AH to Go en sinds kort ook in een Atelier Fresh-vestiging van Delhaize in Brussel. Meestal krijgen klanten evenwel nog de keuze of ze langs de traditionele kassa gaan of het mobiele systeem gebruiken. In het Verenigd Koninkrijk is het echter voor het eerst dat er simpelweg geen kassa’s meer zijn.
Experiment van drie maanden
Voor wie toch liever cash betaalt of vragen heeft, is er enkel nog een helpdesk in de check-outzone. Een onbemande winkel is het dan ook niet, benadrukt Sainsbury’s: de medewerkers hebben nu meer tijd om klanten te helpen en om de rekken aan te vullen, klinkt het. Voorlopig ziet Sainsbury’s de winkel nog vooral als een experiment, dat drie maanden loopt. Als er toch nood blijkt aan fysieke kassa’s, kunnen deze gewoon weer worden teruggezet.
Al sinds augustus 2018, in navolging van Amazon Go en de geruchten dat het concept ook naar het VK zou komen, doet Sainsbury’s onderzoek naar digitale kassasystemen. De keten heeft toen de eerste in-app mobiele betalingen in haar winkels gelanceerd en de technologie is nu in gebruik in acht gemakswinkels over heel Londen.
Innovatie bij Argos
Ook Argos, de non-foodformule van de groep, doet aan vernieuwing: in het Londense Dulwich heeft de keten haar eerste afhaalwinkel geopend, bericht Internet Retailing. Shoppers bladeren er door het aanbod en betalen voor hun bestelling via tablets, waarna ze hun bestellingen ophalen bij een nieuw type afhaalkiosk. Voor klanten die contant of met de kaart willen betalen, blijven hier wel nog kassa’s.
“Na bijna 300 Argos-afhaalpunten in Sainsbury’s-supermarkten te hebben gelanceerd, maken we het gemakkelijker en handiger voor klanten om meer boodschappen onder één dak te doen. We blijven innovatieve nieuwe indelingen testen en met de lancering van onze eerste selfservice digitale winkel bieden we shoppers een snellere manier om te betalen en krijgen onze collega’s meer tijd om klanten te bedienen en te helpen. We zijn verheugd om te horen wat zij vinden van onze nieuwste innovatie”, zegt topman John Rogers.