De Britse supermarktketen Sainsbury’s is tevreden met de resultaten in de eerste zes maanden van 2017: de omzet ging er met 17% op vooruit, al viel de winst wel bijna met 10% terug. Dochterketen Argos zorgde voor een groot deel van de nieuwe omzet.
Kleine vergelijkbare groei
De omzet van Sainsbury’s groeide in de eerste helft van het jaar naar 16,3 miljard pond (18,4 miljard euro). Sainsbury’s zegt dat het die stijging – heel wat sneller dan de algemene marktgroei – te danken heeft aan zijn focus op kwaliteit, lage prijzen en innovaties. Daarbij moet wel in rekening worden gebracht dat de vergelijkbare omzet er met slechts 1,6% op vooruit ging, aangezien de groep in de eerste helft van het jaar 112 vestigingen van Argos opende. Online groeide Sainsbury’s met 7,2%.
Ondanks die sterke omzetgroei daalde de winst voor belastingen met 9% naar 251 miljoen pond (280 miljoen euro) als gevolg van lagere prijzen, de impact van hogere lonen en het verlies bij Argos. Sainsbury’s slaagde er wel in om meer kosten te besparen dan verwacht en wil over een periode van drie jaar, die volgend jaar eindigt, 540 miljoen pond (610 miljoen euro) besparen.
“We hebben een goede prestatie geleverd voor heel de groep in de voorbije zes maanden, met meer consumenten die ervoor kiezen om bij Sainsbury’s te winkelen dan ooit tevoren. We zijn nu drie jaar bezig met onze nieuwe strategie en de resultaten zijn overduidelijk”, zegt CEO Mike Coupe.