Sainsbury’s, de tweede grootste supermarktketen in het Verenigd Koninkrijk, heeft er een sterk kwartaal op zitten: in volle coronacrisis steeg de omzet fors, terwijl de onlineverkopen zelfs meer dan verdubbelden.
Sterke prestaties
De retailer rapporteert een omzetstijging met 8,2% in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar, dat eindigde op 27 juni. De foodomzet steeg zelfs met 10,5%, maar de verkoop van textiel daalde omdat shoppers tijdens hun supermarktbezoek vooral essentiële boodschappen deden. Sainsbury’s slaagde erin om heel wat nieuwe shoppers aan te trekken van concurrenten als Aldi en Lidl, maar ook van Tesco, Asda and Morrisons. Dat was vooral te danken aan de sterke onlineprestaties van het bedrijf: het gemiddelde wekelijks aantal online bestellingen steeg van 370.000 in maart naar 650.000 in juni.
“Onze digitale prestaties zijn bijzonder sterk geweest, met een meer dan verdubbeling van de omzet”, verklaart de retailer in een persbericht. “Bijna 50% van de nieuwe onlineklanten zijn nieuwe klanten voor Sainsbury’s. SmartShop, waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en een aparte kassa kunnen gebruiken, bereikte gemiddeld 37% van de winkelomzet en in sommige winkels meer dan 50%. We hebben ook Chop Chop, onze bezorgservice binnen het uur, buiten Londen uitgerold naar vijftien steden.”
De retailer wijst er wel op dat niet alleen de omzet, maar ook de operationele kosten omhoog gingen. CEO Simon Roberts verwacht dan ook geen winstgroei in het lopende boekjaar: de omzetstijgingen blijven wellicht niet duren en een potentiële recessie zal wegen op de non-foodverkopen.