Sainsbury’s, de op één na grootste supermarktketen van het Verenigd Koninkrijk, belooft koolstofneutraal te worden tegen 2040 en een miljard pond te investeren om die doelstelling te behalen.
“2050 niet snel genoeg”
Sainsbury’s pompt een miljard pond in een nieuw klimaatbeleid, waarbij de Britse supermarktketen tegen 2040 niet meer CO2 wil uitstoten dan het opneemt. Dat is tien jaar eerder dan de Britse overheid eerder had opgelegd. De retailer geeft dan ook kritiek op de overheidsmaatregel, “omdat 2050 niet snel genoeg is“, verklaart aftredend CEO Mike Coupe.
“In de komende twintig jaar zullen we de manier waarop we zaken doen veranderen en de impact op het milieu op de voorgrond plaatsen bij elke beslissing die we nemen”, citeert Reuters de topman. De grootgrutter sluit zich zo aan bij een snel groeiend lijstje van bedrijven die klimaatneutraal willen worden, waaronder Starbucks en Amazon.
Sainsbury’s beoogt zijn klimaatneutraliteit daarmee wel negentien jaar later dan Delhaize. Vorig jaar stelde de Belgische keten zich tot doel om al in 2021 (!) koolstofneutraal te worden. Of ze die doelstelling ook zal halen, is natuurlijk nog af te wachten.
Zesmaandelijkse opvolging
De Britse keten wil haar CO2-uitstoot vooral aanpakken door meer hernieuwbare energie te gaan gebruiken, minder water en plastic te verbruiken, meer te recycleren en voedselafval tegen te gaan. De groep zal samenwerken met de organisatie Carbon Trust om vanaf nu zesmaandelijkse verslagen op te stellen en vrij te geven over de vooruitgang.
Vandaag zou de retailer een CO2-voetafdruk van een miljoen ton hebben, wat op zich al 35% minder is dan vijftien jaar geleden – terwijl de keten ondertussen wel 46% in oppervlakte gegroeid is. In de voorbije tien jaar zegt de distributeur 260 miljoen pond (zowat 300 miljoen euro) te hebben geïnvesteerd in 3000 duurzaamheidsinitiatieven. Met een budget van een miljard schakelt Sainsbury’s nu dus een versnelling hoger.