Eén procentje groei
’s Werelds nummer twee op de biermarkt (na AB InBev) heeft van juli tot september 1% meer bier verkocht dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dat lukte met dank aan Afrika en Latijns-Amerika, die samen tekenen voor meer dan de helft van de groepsomzet. De verkoop in Noord-Amerika viel 2% terug door de mindere vraag naar Coors Light en Miller High Life.
Dat ene procentje groei is dan wel minder dan de +4% waar analisten op hadden gerekend, maar het is in elk geval beter dan het kwartaal voordien: toen was de verkoop van SABMiller nog 1% gedaald.
Initieel bod van 40 pond/aandeel?
De trading update van SABMiller kwam er vroeger dan verwacht, in het licht van de lopende overnamegesprekken, al hield het management voor het overige de lippen stijf op elkaar. Vanochtend zakte de koers van het SABMiller-aandeel net geen 2,5%, nadat The New York Post had geschreven dat voorzitter Jan du Plessis geneigd zou zijn de overname door AB InBev tegen te houden. Al kan dat natuurlijk ook een onderhandelingsstrategie zijn…
Volgens Britse media zou AB InBev-topman Carlos Brito een openingsbod van 40 pond per aandeel hebben uitgebracht (omgerekend zo’n 87,5 miljard euro), maar dat bod zou door SABMiller van tafel zijn geveegd. AB InBev heeft nog een week de tijd om een bod uit te brengen op zijn naaste achtervolger. Bij de meeste analisten in de Londense City is er een consensus dat SABMiller zo’n 45 pond per aandeel moet kosten, goed voor een totaal van 98,5 miljard euro.