VkusVill, een snelgroeiende Russische foodretailer, opent deze lente een eerste winkel in Nederland. Ook een vestiging in Parijs ligt op tafel, en dat is nog maar de start van een wereldwijde uitrol.
Amsterdam, Parijs en China. En België?
VkusVill, ongeveer te vertalen als SmaakStad, wil in de komende weken een eerste vestiging buiten Rusland openen. Die eer valt te beurt aan Nederland, naar alle waarschijnlijkheid in Amsterdam. Ook in Parijs heeft de supermarkt plannen, China moet later eveneens aan de beurt komen.
De keten ziet vooral de Franse expansie als een experiment, aangezien “de ouderwetse retail zich niet echt aanpast aan huidige noden” in het land, zegt oprichter Andrej Krivenko aan Reuters. Datzelfde probleem ziet de ondernemer ook op de Russische thuismarkt, wat meteen de pijlsnelle groei van VkusVill verklaart.
Momenteel zijn er nog geen concrete plannen in België, maar er is wel interesse, reageert persverantwoordelijke Anna Platova desgevraagd: “We zouden graag een Belgisch team vinden voor marktonderzoek en voor eventuele winkelopeningen.”
“West-Europese supermarktlandschap blijvend veranderen”
Dat het menens in Nederland blijkt uit de vacature die het bedrijf er heeft opengezet: de Russische keten zoekt een ‘Food Technologist’ voor de Nederlandse markt. Het doel? Gezonde producten selecteren en aanpassen voor de Nederlandse markt.
“Wij bouwen op een revolutionaire manier aan een revolutionair concept, om het West-Europese supermarktlandschap blijvend te veranderen”, klinkt het. VkusVill wil “heel Nederland” gezond laten eten. Voorlopig deelt VkusVill NL – al een bestaande vennootschap – een kantoor met startupstudio Aimforthemoon in Amsterdam.
1200 winkels, nul leningen
In Rusland opent de supermarktketen liefst twee nieuwe vestigingen per dag: sinds de oprichting in 2009 heeft Krivenko meer dan 1200 winkels geopend en behaalt de keten een jaarlijkse omzetgroei van 60%. Het succesrecept? VkusVill zegt op gezonde, verse voeding te focussen, zonder kunstmatige toevoegingen en met zoveel mogelijk lokale producten.
De winkels zijn vooral klein, maar in Moskou plant de keten nu ook grotere vestigingen met voor het eerst een eigen cafetaria en een wijnassortiment. Daarnaast rolt VkusVill minishops uit in kantoorgebouwen, waar met self-checkout wordt gewerkt. “Ons concept is het resultaat van honderden experimenten”, aldus Krivenko, die daarom ook geen concurrentie ziet.
VkusVill overweegt momenteel een beursgang, zowel op de beurs van New York als in Moskou. Vandaag hebben de oprichter en zijn management 88% van de aandelen in handen, de overige 12% is in handen van een investeerdersgroep. Opvallend is dat alle expansie met eigen middelen wordt gerealiseerd: de foodretailer heeft nog nooit geld geleend.