JDE Peet’s, het moederbedrijf van Douwe Egberts, ziet zijn winst en volumes dalen na forse prijsverhogingen. Bovendien bezorgt de moeilijke situatie op de Russische markt het bedrijf kopzorgen.
Dalende winst
JDE Peet’s realiseerde in de eerste helft van het jaar een omzet van bijna vier miljard euro, een stijging met 3,5% die volledig te danken is aan prijsverhogingen: de verkochte volumes daalden immers met 3,3% – vooral in Europa. Het bedrijfsresultaat landde op 581 miljoen euro, een daling met 3,0%. De producent van Douwe Egberts, Pickwick, Senseo en Jacobs verwacht wel een verbetering van de omzetgroei in de tweede jaarhelft.
Belangrijkste zorgenkind voor het koffie- en theebedrijf is Rusland, waar JDE Peets’ als één van de weinige Westerse ondernemingen actief blijft. Koffie is volgens de multinational een essentieel product. Bovendien heeft de Russische overheid gedreigd met een nationalisering, mocht de producent er zijn koffiebranderij sluiten. Daarom besliste de koffiebrander om in Rusland voortaan geen internationale merken meer te verkopen, enkel nog lokale producten. De financiële impact hiervan is nog hoogst onzeker.