(Update) Van hamsterwoede is geen sprake, maar flink wat supermarkten kampen toch met lege rekken doordat klanten grote hoeveelheden bloem en frituurolie inslaan. Onder andere Colruyt, Jumbo en Plus nemen preventieve maatregelen.
“Geen paniek zaaien”
Sinds vandaag roept Colruyt Laagste Prijzen klanten op om per kasticket maximaal twee stuks olie en twee stuks bloem mee te nemen. “Zo blijft er genoeg in de rekken voor iedereen, en onze medewerkers blijven uiteraard ook voortdurend aanvullen”, zegt de retailer, die benadrukt dat het een preventieve maatregel is.
“De recente ervaring met de eerste lockdown van 2020 heeft ons ertoe aangezet beslissingen te nemen over bepaalde productcategorieën die momenteel onder druk dreigen te staan, zodat wij een zo groot mogelijk aantal van onze klanten een correcte en duurzame bevoorrading tegen de beste prijzen kunnen garanderen. Er is wel degelijk nog bevoorrading en er zijn nog producten. We willen hiermee absoluut vermijden dat er paniek zou gezaaid worden.”
Colruyt staat hiermee niet alleen. Ook Lidl beperkt uit voorzorg de aankoop van zonnebloemolie, wc-papier en groenteconserven tot twee verpakkingen per klant. In Nederland hebben supermarktketens Jumbo en Plus al beslist om hamsteren tegen te gaan door een rantsoen op te leggen voor zonnebloemolie: klanten mogen maximaal één verpakking mee naar huis nemen. In Duitsland nemen retailers als Edeka, Aldi, Lidl en Rewe gelijkaardige maatregelen.
“Situatie onder controle”
De context is duidelijk: sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne zien retailers het winkelgedrag veranderen. Consumenten worden verontrust door de snel stijgende voedsel- en energieprijzen en letten daardoor nog meer op de kleintjes. De onheilspellende berichten over mogelijke tekorten leiden specifiek tot een rush op zonnebloemolie, frituurolie en bloem, producten die voor een deel uit Oekraïne en Rusland komen. Mensen bakken ook weer vaker zelf brood. Een algemene hamstergolf zoals aan het begin van de eerste lockdown, nu twee jaar geleden, is voor alle duidelijkheid absoluut niet aan de orde.
“Op lokaal niveau zien we inderdaad een forse vraag naar specifieke producten zoals bloem en olie, maar van een stockprobleem in onze depots is geen sprake. Enkel het aanvullen van de rekken kan soms plaatselijk een knelpunt zijn,” zegt Aldi-woordvoerder Jason Sevestre. “Zonnebloemolie is inderdaad het meest getroffen. Samen met onze leverancier kijken we naar alternatieven. Maar rantsoenering staat momenteel niet op het programma.”
Carrefour ziet de verkoop van bloem sinds enkele weken weer stijgen, maar de rekken in de winkels zijn gevuld, zegt woordvoerster Aurélie Gerth. De keten neemt dan ook geen extra maatregelen. “Bloem en zonnebloemolie vliegen inderdaad de deur uit, maar we kunnen onze klanten nog altijd bedienen. We roepen op tot kalmte en doen er alles aan om de volumes te garanderen. Voor de rest zien we geen hamstergedrag. Vandaag is de situatie onder controle”, aldus ook woordvoerder Roel Dekelver van Delhaize. Ook bij de tuincentra van Aveve zien ze een enorme verkoop van bakmixen, maar de retailer zegt over voldoende voorraad te beschikken.
Een beperkte rondgang in enkele Belgische winkels leert wel dat het rek met de bakmixen donderdag leeg was bij Colruyt. De frituurolie, die dinsdag volledig uitverkocht was, bleek donderdag wel weer voorradig. Bij Aldi was er donderdag geen bloem meer, en geen frituurolie. “Ja, de mensen hamsteren, maar het is nergens voor nodig”, aldus een winkelmedewerkster. In de webshops van Collect&Go, Delhaize en Carrefour is de zonnebloemolie van het huismerk niet voorradig. Ook referenties van Vandemoortele blijken uitverkocht.