De overname van de Roemeense supermarktketen Profi door Ahold Delhaize is nog niet in kannen en kruiken: de mededingingsautoriteit heeft bedenkingen bij de sterke marktpositie die de retailer verwerft.
Impact op consumenten en leveranciers
Op 30 oktober vorig jaar kondigde Ahold Dehaize aan dat het 1,3 miljard euro zou neertellen voor de overname van Profi Rom Food van het investeringsfonds Mid Europa Partners. Met deze acquisitie zou Ahold Delhaize zijn voetafdruk in Roemenië verdubbelen. De keten, goed voor een omzet van 2,5 miljard euro met 1.654 winkels, zou complementair zijn met de 969 winkels van Mega Image, het lokale merk van de groep in het land.
De Roemeense mededingingsautoriteit plaatst echter kanttekeningen bij de geplande overname, blijkt uit een persmededeling afgelopen woensdag. De deal zou tot gevolg kunnen hebben dat consumenten minder keuze hebben voor de aankoop van levensmiddelen. Consolidatie kan ook een negatieve impact hebben op leveranciers.
In een reactie zegt Ahold Delhaize dat het werkt aan passende toezeggingen om aan de bezwaren van de mededingingsautoriteit tegemoet te komen. “We zijn ervan overtuigd dat de toezeggingen die aan de mededingingsautoriteit zullen worden voorgesteld bevredigend en adequaat zullen zijn om de geuite zorgen weg te nemen.”