Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.
Van standaard tot 40% minder suiker
Een maand lang verkoopt Rewe een verpakking met vier soorten chocoladepudding. Het vraagt klanten om ze alle vier te proeven en te laten welke ze de lekkerste vinden. Het assortiment bestaat uit een potje met het standaardrecept (met 14 gram suiker per 100 gram), een potje met 20% minder suiker, eentje met 30% minder en tot slot een met 40% minder.
De winnaar van de smaaktest wil Rewe tegen het voorjaar (ten laatste mei) in de rekken hebben. Wellicht past de supermarktketen op basis van deze smaaktest vervolgens ook andere recepten aan.
Met de co-creatiemethode betrekt de foodretailer zijn eigen klanten in de keuze om huismerkproducten ‘gezonder’ te maken en dekt het zich al in voor eventuele kritiek. Het is ook een manier om zich te differentiëren ten opzichte van A-merken. De klant heeft het immers zelf zo gewild.