Naar aanleiding van de Franse rechtszaak tegen Intermarché wegens mogelijk machtsmisbruik, reageren retailorganisaties bezorgd: inkoopallianties bevorderen de concurrentie en houden de consumentenprijzen laag, stellen ze.
Prijsverhogingen en leveringsbeperkingen
Nadat in het nieuws kwam dat supermarktketen Intermarché beschuldigd wordt van machtsmisbruik tegenover merkleveranciers, lanceerde de Europese merkenvereniging AIM een oproep aan de EU om een uitgebreider onderzoek te starten naar de praktijken van retailalliantie Agecore, niet alleen in Frankrijk maar ook in Duitsland, Italië, Spanje en België (waar Colruyt Group lid is). De merkfabrikanten hekelen het bedrijfsmodel van internationale inkoopgroeperingen: “Letterlijk bestellingen tegenhouden en merken uit de rekken halen (van de lijst halen) of daarmee dreigen als leveranciers niet betalen, heeft een concurrentiebeperkend effect op de markt, de toeleveringsketen, en uiteindelijk gaat de consument erop achteruit”, stellen ze.
Dat is in het verkeerde keelgat geschoten bij retailorganisaties EuroCommerce en Independent Retail Europe. Retailers zijn actief in een beperkt aantal landen en op een zeer concurrerende markt, met hoge vaste kosten en lage marges van 1 tot 3%, stellen ze in een gezamenlijke verklaring. Multinationale merkleveranciers daarentegen zijn over de hele wereld actief en hanteren marges die zo’n tien keer hoger liggen. Leveranciers stellen retailers bovendien voortdurend prijsstijgingen voor die weinig verband houden met het product of de productiekosten. Allianties zijn daarom noodzakelijk en helpen ook het negatieve effect te verzachten van territoriale leveringsbeperkingen die door grote merkleveranciers worden opgelegd, en die soms tot aanzienlijke prijsverschillen leiden binnen de Europese markt.
Vorig jaar kwam een rapport op vraag van het Europees Parlement al tot de conclusie dat retailallianties geen bron van oneerlijke concurrentie zijn. “Inkoopallianties tussen detailhandelaren zijn een essentieel onderdeel geworden van de bevoorradingsketens voor kruidenierswaren. Zij kunnen consumenten lagere prijzen bieden voor levensmiddelen en persoonlijke verzorgingsproducten die zij dagelijks kopen,” verklaarde Eurocommissaris Margrethe Vestager toen.