Tijdens de lockdown was er veel te doen over het succes van afhaalmaaltijden, maar hoe groot is het belang van maaltijdbezorgers écht? Onderzoek van Food in Mind en iVox relativeert één en ander.
Klassiekers scoren
Veel restaurants trachtten tijdens en na de lockdown de meubels te redden door een afhaaldienst op te zetten, en verschillende maaltijdbezorgers rapporteerden sterke groeicijfers. Toch heeft slechts 10% van de respondenten wekelijks een maaltijd afgehaald of laten bezorgen bij een ‘quick service’-restaurant (zoals een frituur, kebabzaak, pizzeria of broodjeszaak). 5% haalde wel eens een maaltijd bij een culinair restaurant, 3% bij een brasserie. “Globaal genomen deed 80% van de mensen dit gewoonweg niet”, zegt Eddy Bovijn van Food in Mind. “Het fenomeen werd toch wat overroepen in de media.” Bovendien denkt minder dan 10% van de ondervraagden dat ze na de crisis vaker maaltijden zullen afhalen.
Mensen die wél een afhaalmaaltijd bestelden, deden dat omdat ze er zin in hadden, om de lokale restauranthouder te steunen, om tijd te besparen of het restaurantgevoel thuis te beleven. Vooral frituursnacks en pizza waren populaire afhaalgerechten, gevolgd door traiteurgerechten en de Aziatische keuken. De klassiekers, kortom.
Angst voor besmetting
Er zijn echter ook belangrijke drempels: veel mensen zien goede redenen om geen maaltijden af te halen. Ze hebben er geen ervaring mee, het is te duur, ze twijfelen over de hygiëne, de kwaliteit en de gezondheid. 48% vreest dat de bezorger corona kan overdragen, 38% is bang dat besmet te kunnen worden door de verpakking aan te raken en 21% denkt besmet te kunnen worden door het voedsel te eten.
“Restaurateurs met een goede reputatie die al ervaring opbouwden in afhaalmaaltijden – bijvoorbeeld tijdens de eindejaarsperiodes – doen het behoorlijk”, aldus Bovijn. “Je hebt minder personeel nodig en er is minder verspilling, waardoor de kost onder controle blijft. Op het einde van de rit blijft de nettomarge nog behoorlijk. Maar weinig restaurateurs claimen dat er voldoende vraag is.”
Voor verder informatie omtrent het coronaonderzoek: Eddy Bovijn, eb@foodinmind.com en www.foodinmind.com . Volgende week: Voeding na corona: focus op smetvrees en gezondheid.