De financiële resultaten maakte Ahold Delhaize al op 12 februari bekend, nu staat ook het volledige jaarverslag online. Wij lichten er enkele opmerkelijke cijfers uit.
78%
Dat is het rapportcijfer dat de retailgroep krijgt van zijn eigen medewerkers, op de vraag of Ahold Delhaize een inclusieve werkplek is. Dat is 4% beter dan in 2018. 54% van de 380.000 medewerkers zijn vrouwen. In de raad van toezicht is dat momenteel 33% en in de bestuursraad zal dat vanaf april 25% zijn: dan treedt namelijk de Britse Helen Weir toe, een financieel expert met ervaring bij onder andere Marks & Spencer en John Lewis. Van alle leidinggevende functies is 31% vrouwelijk.
1989
Het aantal winkels met zelfscanoplossingen binnen het Ahold Delhaize netwerk blijft stijgen: het zijn er nu 1989 van de in totaal wel 6967. De Amerikaanse keten Stop & Shop heeft al zelfscanners in 96% van haar winkels. Technologie is een belangrijke drijver voor de groep: over het hele jaar genomen gebruiken elke maand gemiddeld 5,4 miljoen shoppers een mobiele app van het bedrijf. 66% van de omzet wordt gegenereerd door houders van een getrouwheidskaart, recordhouder is Food Lion met 85%.
56.681 ton
Zo veel voedsel schonk Ahold Delhaize vorig jaar aan voedselbanken. Ook doneerde de retailer 17,5 miljoen euro aan gemeenschapsprojecten. Alle uithangborden van de groep engageren zich: in de VS neemt Food Lion deel aan het liefdadigheidsprogramma “Feeding America”: tegen eind 2025 wil de keten meer dan een miljard maaltijden weggeven. In Roemenië stimuleert de groep zijn medewerkers om deel te nemen aan vrijwilligersactiviteiten onder de noemer “12 Acts of Kindness”. Zopas maakte Ahold Delhaize nog hogere duurzaamheidsambities bekend: de strijd tegen voedselverspilling is daarin één van de prioriteiten.
48%
Dat is het aandeel gezonde producten dat de groep verkoopt onder eigen merken. Tegen 2021 moet dat 51% worden. Om de transparantie in de productieketen te verbeteren en de productinformatie vlotter beschikbaar te laken, zal Ahold Delhaize onder andere inzetten op artificiële intelligentie en blockchaintechnologie: eerst voor verse groenten en fruit, later ook voor zeevruchten en vlees. Ook gepersonaliseerde voedingsinformatie voor shoppers staat op de planning.
51 miljoen euro versus 3,5 miljard
Het eerste cijfer is de e-commerceomzet in België, het tweede die in Nederland. Een contrast om hoofdletter U tegen te zeggen. In België groeide online met 14,4%, vooral dank zij het succes van de bezorgdienst van Delhaize. In Nederland bedroeg de groei meer dan 30%. Dat de Nederlandse e-commercemarkt qua maturiteit al enkele stappen verder staat, is een understatement. Uiteraard zit er een vertekening in de cijfers: de omzet van bol.com wordt volledig aan de Nederlandse tak toegewezen. De retailer maakt geen apart cijfer bekend over de onlineomzet van Albert Heijn. Volgens Twinkle bedroeg die in 2018 al 565 miljoen euro, meer dan het tienvoudige dus van Delhaize in 2019.