Jumbo laat de prijsconflicten met Red Bull en Pringles achter zich: hun producten verschijnen sinds vorige week weer in de winkelrekken. Wel ligt de supermarktketen nog steeds in de clinch met Douwe Egberts.
Prijspositionering
Enkele weken geleden was Red Bull gestopt met de leveringen aan Jumbo, omdat het merk geen akkoord bereikte over de inkoopprijzen. Daardoor waren de producten niet langer beschikbaar in de winkels, al omzeilden sommige franchisenemers die boycot door de blikjes elders in te kopen. Sinds vorige week verschijnt het assortiment weer in de schappen, merkt Distrifood nu echter, en een woordvoerder bevestigt dat het conflict achter de rug is. Ook Pringles keren terug bij de supermarktketen, nadat ze maandenlang niet verkrijgbaar waren door een conflict met producent Kellanova.
Jumbo zet al een tijdje leveranciers onder druk, om de prijspositionering te verbeteren. Dat leidt soms tot boycots, met merkfabrikanten als Henkel, Perfetti van Melle, PepsiCo en Grand’Italia bijvoorbeeld. Ook met Douwe Egberts lopen er nog discussies, waardoor er producten ontbreken in het schap. Door forse prijsstijgingen voor koffie ligt moederbedrijf JDE Peet’s ook elders in conflict, onder andere met Albert Heijn, Aldi, Colruyt en Edeka.